CAPITOLUL
IV
SEMNALIZAREA RUTIERA
Art. 46. – (1) Semnificaţia, precum şi
dimensiunile mijloacelor de semnalizare rutieră, forma, simbolul,
culoarea şi condiţiile de execuţie, amplasarea, instalarea şi
aplicarea acestora se stabilesc în conformitate cu standardele în
domeniu.
(2) Semnalizarea rutieră în tunele sau pe viaducte se
asigură, se realizează şi se întreţine de către administratorul
acestora.
SECŢIUNEA 1
Semnalele luminoase
§ 1. Semnalele luminoase pentru dirijarea
circulaţiei vehiculelor
Art. 47. – (1) Semnalele luminoase sunt lumini
albe sau colorate diferit, emise succesiv, continuu sau intermitent,
de unul sau mai multe corpuri de iluminat care compun un semafor.
(2) După numărul corpurilor de iluminat, semafoarele
sunt:
a) cu un corp de iluminat, cu lumina intermitentă de
avertizare;
b) cu două corpuri de iluminat, pentru pietoni şi
biciclişti;
c) cu trei corpuri de iluminat, pentru vehicule;
d) cu patru sau mai multe corpuri de iluminat, pentru
tramvaie.
(3) Semafoarele se montează în axul vertical al
stâlpului sau pe consolă, pe portal ori suspendate pe cabluri,
succesiunea culorilor lentilelor, de sus în jos, fiind următoarea:
a) la semaforul cu trei culori ordinea semnalelor este:
roşu, galben, verde;
b) la semaforul cu două culori ordinea semnalelor este:
roşu, verde;
c) la semaforul pentru tramvaie sunt dispuse trei pe
orizontala la partea superioara şi unul la partea inferioară, toate
cu lumina albă.
Art. 48. – (1) Semafoarele care emit semnale
luminoase pentru dirijarea circulaţiei în intersecţii se
instalează obligatoriu înainte de intersecţie, astfel încât să
fie vizibile de la o distanta de cel puţin 50 m. Acestea pot fi
repetate în mijlocul, deasupra ori de cealaltă parte a
intersecţiei.
(2) Semnificaţia semnalelor luminoase pentru dirijarea
circulaţiei vehiculelor este valabilă pe întreaga lăţime a
părţii carosabile deschise circulaţiei conducătorilor cărora li
se adresează. Pe drumurile cu două sau mai multe benzi pe sens,
pentru direcţii diferite, delimitate prin marcaje longitudinale,
semafoarele se pot instala deasupra uneia sau unora dintre benzi, caz
în care semnificaţia semnalelor luminoase se limitează la banda
sau benzile astfel semnalizate.
Art. 49. – Pe lămpile de culoare roşie sau
verde ale semafoarelor pot fi aplicate săgeţi de culoare neagră
care indică direcţiile de deplasare corespunzătoare acestora. În
acest caz interdicţia sau permisiunea de trecere impusă de semnalul
luminos este limitată la direcţia sau direcţiile indicate prin
aceste săgeţi. Aceeaşi semnificaţie o au şi săgeţile aplicate
pe panourile adiţionale ce însoţesc, la partea inferioară,
semafoarele. Săgeata pentru mersul înainte are vârful în sus.
Art. 50. – (1) Semafoarele pentru tramvaie au
forma de casetă cu patru corpuri de iluminat de culoare albă,
dintre care trei sunt poziţionate orizontal şi una sub cea din
mijloc, însoţite de panouri cu semne adiţionale.
(2) Semnalul de liberă trecere pentru tramvaie este dat
de combinaţia luminoasă a lămpii inferioare cu una dintre cele
trei lămpi situate la partea superioară pentru indicarea direcţiei.
(3) Semnalul de interzicere a trecerii tramvaiului este
dat de iluminarea concomitenta a celor trei lumini din partea
superioară a casetei.
Art. 51. – (1) Semnalul de culoare verde
permite trecerea.
(2) Când semaforul este însoţit de una sau mai multe
lămpi care emit lumina intermitentă de culoare verde sub forma
uneia sau unor săgeţi pe fond negru către dreapta, acestea permit
trecerea numai în direcţia indicată, oricare ar fi în acel moment
semnalul în funcţiune al semaforului.
Art. 52. – (1) Semnalul de culoare roşie
interzice trecerea.
(2) La semnalul de culoare roşie vehiculul trebuie
oprit înaintea marcajului pentru oprire sau, după caz, pentru
trecerea pietonilor, iar în lipsa acestuia, în dreptul semaforului.
Dacă semaforul este instalat deasupra ori de cealaltă parte a
intersecţiei, în lipsa marcajului pentru oprire sau pentru trecerea
pietonilor, vehiculul trebuie oprit înainte de marginea părţii
carosabile a drumului ce urmează a fi intersectat.
(3) Atunci când semnalul de culoare roşie funcţionează
concomitent cu cel de culoare galbenă, acesta anunţă apariţia
semnalului de culoare verde.
Art. 53. – (1) Când semnalul de culoare
galbenă apare după semnalul de culoare verde, conducătorul
vehiculului care se apropie de intersecţie nu trebuie să treacă de
locurile prevăzute la art. 52 alin. (2), cu excepţia situaţiei în
care, la apariţia semnalului, se află atât de aproape de acele
locuri, încât nu ar mai putea opri vehiculul în condiţii de
siguranţă.
(2) Semnalul de culoare galbenă intermitent permite
trecerea, conducătorul de vehicul fiind obligat să circule cu
viteză redusă, să respecte semnificaţia semnalizării rutiere şi
a regulilor de circulaţie aplicabile în acel loc.
Art. 54. – În intersecţii dirijarea
circulaţiei tramvaielor se poate realiza şi prin semafoare având
semnale luminoase de culoare albă, corelate cu semnalele luminoase
pentru dirijarea circulaţiei celorlalte vehicule.
Art. 55. – Semnalul luminos destinat numai
dirijării circulaţiei bicicletelor are în câmpul său imaginea
unei biciclete de culoare roşie, respectiv verde pe fond negru.
Aceeaşi destinaţie o are şi semnalul luminos al unui semafor
însoţit de un panou adiţional pe care figurează o bicicletă.
Art. 56. – (1) Când deasupra benzilor de
circulaţie sunt instalate dispozitive care emit semnale roşii şi
verzi, acestea sunt destinate semnalizării benzilor cu circulaţie
reversibilă. Semnalul roşu, având forma a două bare încrucişate,
interzice accesul vehiculelor pe banda deasupra căreia se găseşte,
iar semnalul verde, de forma unei săgeţi cu vârful în jos,
permite intrarea vehiculelor şi circulaţia pe acea bandă.
(2) Semnalul luminos intermediar care are forma unei sau
unor săgeţi de culoare galbenă ori albă cu vârful orientat către
dreapta sau stânga jos, anunţă schimbarea semnalului verde, în
cazul benzilor cu circulaţie reversibilă ori faptul că banda
deasupra căreia se află este pe punctul de a fi închisă
circulaţiei conducătorilor cărora li se adresează, aceştia fiind
obligaţi să se deplaseze pe banda sau benzile indicate de săgeţi.
Art. 57. – Conducătorul vehiculului care intră
într-o intersecţie la culoarea verde a semaforului este obligat să
respecte şi semnificaţia indicatoarelor instalate în interiorul
acesteia.
§ 2. Semnalele luminoase pentru pietoni
Art. 58. - (1) Semnalele luminoase pentru pietoni
sunt de culoare verde şi roşie. Acestea funcţionează corelat cu
semnalele pentru dirijarea circulaţiei vehiculelor.
(2) Semnalul de culoare verde poate avea în câmpul său
imaginea unui pieton în mers, iar cel roşu, imaginea unui pieton
oprit.
(3) Semnalele luminoase pentru pietoni pot fi însoţite
de semnale acustice pentru a asigura traversarea drumului de către
nevăzători.
(4) Pe sectoarele de drum unde valorile de trafic
permit, administratorul drumului public, cu avizul poliţiei, poate
amplasa în zona marcajului trecerii pentru pietoni semafoare sau
panouri speciale cu comanda manuală a cererii de verde, care se
poate face direct de către pietoni.
Art. 59. – (1) Semnalul de culoare verde
permite trecerea.
(2) Când semnalul de culoare verde începe să
funcţioneze intermitent înseamnă că timpul afectat traversării
drumului este în curs de epuizare şi urmează semnalul roşu. În
acest caz pietonul surprins în traversarea drumului trebuie să
grăbească trecerea, iar dacă drumul este prevăzut cu un refugiu
sau spaţiu interzis circulaţiei vehiculelor, să aştepte pe acesta
apariţia semnalului de culoare verde.
Art. 60. – Semnalul de culoare verde
intermitent şi semnalul de culoare roşie interzic pietonilor să se
angajeze în traversare pe partea carosabilă.
§ 3. Alte semnale luminoase
Art. 61. – În cazul semaforizării corelate,
în lungul unui traseu pot fi instalate dispozitive de cronometrare a
timpului aferent culorii, precum şi dispozitive luminoase care să
arate participanţilor la trafic timpii stabiliţi prin programul de
semaforizare, iar pentru conducătorii de autovehicule şi viteza de
deplasare.
Art. 62. – Semaforul de avertizare se
instalează la ieşirea din intersecţie şi este constituit dintr-un
corp de iluminat cu lumina galbenă intermitentă. Acesta poate avea
în câmpul său imaginea unui pieton în mişcare, de culoare
galbenă pe fond negru.
Art. 63. – Pentru semnalizarea şi dirijarea
circulaţiei pe sectoarele de drumuri unde se execută lucrări pe
partea carosabilă, cu excepţia autostrăzilor, se pot instala
temporar semafoare mobile, cu obligaţia presemnalizării acestora.
SECŢIUNEA
a 2-a
Indicatoarele
Art. 64. – Indicatoarele instalate pe
drumurile publice sunt:
a) de avertizare;
b) de reglementare, care pot fi:
1. de prioritate;
2. de interzicere sau restricţie;
3. de obligare;
c) de orientare şi informare, care pot fi:
1. de orientare;
2. de informare;
3. de informare turistică;
4. panouri adiţionale;
5. indicatoare kilometrice şi hectometrice;
d) mijloace de semnalizare a lucrărilor, care cuprind:
1. indicatoare rutiere temporare;
2. mijloace auxiliare de semnalizare a lucrărilor.
Art. 65. – (1) Indicatoarele se instalează, de
regulă, pe partea dreaptă a sensului de mers. În cazul în care
condiţiile locale împiedică observarea din timp a indicatoarelor
de către conducătorii cărora li se adresează, ele se pot instala
ori repeta pe partea stângă, în zona mediană a drumului, pe un
refugiu ori spaţiu interzis circulaţiei vehiculelor, deasupra
părţii carosabile sau de cealaltă parte a intersecţiei, în loc
vizibil pentru toţi participanţii la trafic.
(2) Indicatoarele pot fi însoţite de panouri cu semne
adiţionale conţinând inscripţii sau simboluri care le precizează,
completează ori limitează semnificaţia.
(3) Semnele adiţionale se pot aplica pe panouri ce
includ indicatoare ori chiar pe indicatoare, dacă înţelegerea
semnificaţiei acestora nu este afectată.
(4) Pentru a fi vizibile şi pe timp de noapte,
indicatoarele rutiere trebuie să fie reflectorizante, luminoase ori
iluminate.
(5) În locuri periculoase, pentru a spori vizibilitatea
şi a evidenţia semnificaţia unor indicatoare acestea pot figura
grupat pe un panou cu folie fluorescent – retroreflectorizantă cu
reflexie ridicată. Aceste indicatoare pot fi însoţite, după caz,
de dispozitive luminoase.
Art. 66. – (1) Semnificaţia unui indicator
este valabilă pe întreaga lăţime a părţii carosabile deschise
circulaţiei conducătorilor cărora li se adresează.
(2) Când indicatorul este instalat deasupra benzii sau
benzilor, semnificaţia lui este valabilă numai pentru banda ori
benzile astfel semnalizate.
(3) Semnificaţia indicatorului de avertizare începe
din locul unde este amplasat. În cazul indicatoarelor care
avertizează sectoare periculoase, zona de acţiune a indicatoarelor
este reglementată prin plăcuţe adiţionale.
(4) Indicatoarele de avertizare se instalează înaintea
locului periculos, la o distanţă de maximum 50 m în localităţi,
între 100 m şi 250 m în afara localităţilor, respectiv între
500 m şi 1000 m pe autostrăzi şi drumuri expres. Când condiţiile
din teren impun amplasarea la o distanţă mai mare, sub indicator se
instalează un panou adiţional „Distanţa între indicator şi
începutul locului periculos”.
(5) Pe autostrăzi şi drumuri expres, în toate
cazurile, sub indicator este obligatoriu să se instaleze un panou
adiţional „Distanţa între indicator şi începutul locului
periculos”. În situaţia când lungimea sectorului periculos
depăşeşte 1000 m, sub indicator se montează panoul adiţional
„Lungimea sectorului periculos la care se referă indicatorul”.
(6) Semnificaţia indicatoarelor de interzicere sau de
restricţie începe din dreptul acestora. În lipsa unei semnalizări
care să precizeze lungimea sectorului pe care se aplică
reglementarea ori a unor indicatoare care să anunţe sfârşitul
interdicţiei sau al restricţiei, semnificaţia acestor indicatoare
încetează în intersecţia cea mai apropiată. Când indicatoarele
de interzicere sau restricţie sunt instalate împreună cu
indicatorul ce anunţă intrarea într-o localitate, semnificaţia
lor este valabilă pe drumul respectiv până la întâlnirea
indicatorului „Ieşire din localitate”, cu excepţia
locurilor unde alte indicatoare dispun altfel.
Art. 67. – Indicatoarele rutiere temporare
corespondente indicatoarelor de avertizare, de restricţie sau
interzicere ori indicatoarelor de orientare au aceleaşi
caracteristici cu cele permanente, cu deosebirea că fondul alb este
înlocuit cu fondul galben.
SECŢIUNEA a 3 – a
Semnalizarea trecerilor la nivel cu calea ferată
Art. 68. – Apropierea de o trecere la nivel cu
calea ferată se semnalizează cu indicatoare de avertizare
corespunzătoare şi/sau cu panouri suplimentare pentru trecerea la
nivel cu calea ferată.
Art. 69. – (1) Trecerea la nivel cu calea
ferată curentă fără bariere sau semibariere se semnalizează,
după caz, cu indicatoarele „Trecere la nivel cu calea ferată
simplă, fără bariere” sau „Trecere la nivel cu calea ferată
dublă, fără bariere”, însoţite de indicatorul „Oprire”.
(2) La trecerea la nivel cu calea ferată curentă
prevăzută cu instalaţii de semnalizare automată fără bariere,
interzicerea circulaţiei rutiere se realizează optic, prin
funcţionarea dispozitivelor cu lumini intermitent-alternative roşii
şi stingerea semnalizării de control reprezentată de lumina
intermitentă albă şi acustic, prin emiterea de semnale sonore
intermitente.
Art. 70. – (1) Trecerile la nivel cu calea
ferată curentă pot fi semnalizate cu sisteme automate luminoase,
prevăzute cu semibariere.
(2) Trecerile la nivel cu calea ferată curentă pot fi
asigurate şi cu bariere care sunt acţionate manual.
(3) Barierele şi semibarierele sunt marcate cu benzi
alternante de culoare roşie şi albă şi pot fi prevăzute, la
mijloc, cu un disc roşu. Benzile trebuie să fie reflectorizante,
iar pe drumurile neiluminate, pe timp de noapte barierele şi
semibarierele trebuie să fie iluminate ori prevăzute cu dispozitive
cu lumină roşie.
(4) La trecerea la nivel cu calea ferată prevăzută cu
instalaţii de semnalizare automată cu bariere, semnalizarea de
interzicere a circulaţiei rutiere se realizează în condiţiile
prevăzute la art.69 alin.(2), precum şi prin coborârea
în poziţie orizontală a semibarierelor.
Art. 71. – (1) Semnalizarea de interzicere a
circulaţiei rutiere se consideră realizată chiar şi numai în una
din următoarele situaţii :
a) prin aprinderea unei singure unităţi luminoase a
dispozitivului cu lumină intermitent-alternativă roşie;
b) prin funcţionarea sistemului sonor;
c) prin poziţia orizontală a unei singure semibariere.
(2) Circulaţia rutieră se consideră de asemenea
interzisă şi în situaţia în care barierele sau semibarierele
sunt în curs de coborâre sau de ridicare.
Art. 72. – În zona trecerilor la nivel,
funcţionarea instalaţiilor de semnalizare a apropierii trenurilor
fără bariere, a instalaţiilor de semnalizare a apropierii
trenurilor cu semibariere sau a barierelor mecanice, precum şi
instalarea indicatoarelor „Oprire”, „Trecere la nivel cu o
cale ferată simplă/dublă, fără bariere”, „Trecere la nivel
cu o cale ferată simplă/dublă, fără bariere, prevăzută cu
instalaţie de semnalizare luminoasă automată” sunt asigurate de
administratorul de cale ferată, iar setul de semnalizare a
apropierii de calea ferată este asigurat de către administratorul
drumului.
Art. 73. – (1) La trecerea la nivel cu o cale
ferată industrială se instalează indicatorul „Alte pericole”,
însoţit de un panou adiţional ce conţine imaginea unei
locomotive.
(2) Atunci când pe calea ferată industrială se
deplasează un vehicul feroviar, circulaţia trebuie dirijată de un
agent de cale ferată.
Art. 74. – Porţile de gabarit instalate
înaintea unei treceri la nivel cu o cale ferată electrificată,
destinate să interzică accesul vehiculelor a căror încărcătură
depăşeşte în înălţime limita de siguranţă admisă, sunt
marcate cu benzi alternante de culoare galbenă şi neagră. Pe
stâlpii de susţinere ai porţilor de gabarit se instalează
indicatoare rutiere prin care se precizează înălţimea maximă de
trecere admisă.
SECŢIUNEA a 4-a
Marcajele
Art. 75. – (1) Marcajele servesc la
organizarea circulaţiei, avertizarea sau îndrumarea participanţilor
la trafic. Acestea pot fi folosite singure sau împreună cu alte
mijloace de semnalizare rutieră pe care le completează sau le
precizează semnificaţia.
(2) Marcajele se aplică pe suprafaţa părţii
carosabile a drumurilor modernizate, pe borduri, pe lucrări de artă,
pe accesorii ale drumurilor, precum şi pe alte elemente şi
construcţii din zona drumurilor. Marcajele aplicate pe drumurile
publice trebuie să fie reflectorizante sau însoţite de dispozitive
reflectorizante care trebuie să-şi păstreze proprietăţile de
reflexie şi pe timp de ploaie sau ceaţă.
(3) Marcajele nu trebuie să incomodeze în nici un fel
desfăşurarea circulaţiei, iar suprafaţa acestora nu trebuie să
fie lunecoasă. Marcajele pe partea carosabilă se execută cu
microbile de sticlă şi pot fi însoţite de butoni cu elemente
retroreflectorizante.
Art. 76. – Marcajele aplicate pe drumurile
publice sunt:
a) longitudinale, care pot fi:
1. de separare a sensurilor de circulaţie;
2. de separare a benzilor pe acelaşi sens;
b) de delimitare a părţii carosabile;
c) transversale, care pot fi:
1. de oprire;
2. de cedare a trecerii;
3. de traversare pentru pietoni;
4. de traversare pentru biciclişti;
d) diverse, care pot fi :
1. de ghidare;
2. pentru spaţii interzise ;
3. pentru interzicerea staţionării ;
4. pentru staţii de autobuze, troleibuze, taximetre;
5. pentru locuri de parcare;
6. săgeţi sau inscripţii;
e) laterale aplicate pe :
1. lucrări de artă (poduri, pasaje denivelate, ziduri
de sprijin);
2. parapete ;
3. stâlpi şi copaci situaţi pe platforma drumului ;
4. borduri.
Art. 77. – (1) Administratorul drumului public
este obligat să aplice marcaje cu linii continue sau discontinue,
după caz, atât pentru separarea sensurilor şi benzilor de
circulaţie, cât şi pentru delimitarea părţii carosabile.
(2) Marcajul longitudinal format dintr-o linie continuă
simplă sau dublă interzice încălcarea acestuia.
(3) Marcajul format dintr-o linie continuă aplicată pe
bordura trotuarului sau la marginea părţii carosabile interzice
staţionarea vehiculelor pe acea parte a drumului. Când o asemenea
linie însoţeşte un indicator de interzicere a staţionării,
aceasta precizează lungimea sectorului de drum pe care este valabilă
interzicerea.
(4) Marcajul longitudinal format din linii continue care
delimitează banda pe care este aplicat şi un marcaj simbolizând o
anumită categorie sau anumite categorii de vehicule, semnifică
faptul că banda este rezervată circulaţiei acelei sau acelor
categorii de vehicule.
Art. 78. – Marcajul longitudinal format dintr-o
linie discontinuă simplă sau dublă permite trecerea peste acesta,
dacă manevra sau reglementările instituite impun acest lucru.
Art. 79. – (1) Marcajul cu linie discontinuă
poate fi simplu sau dublu şi se foloseşte în următoarele
situaţii:
a) marcajul cu linie discontinuă simplă:
1. pentru separarea sensurilor de circulaţie, pe
drumurile cu două benzi şi circulaţie în ambele sensuri;
2. pentru separarea benzilor de circulaţie pe acelaşi
sens, pe drumurile cu cel puţin două benzi pe sens;
3. pentru marcarea trecerii de la o linie discontinuă
la una continuă. În localităţi acest marcaj nu este obligatoriu;
4. pentru a separa, pe autostrăzi, benzile de
accelerare sau de decelerare de benzile curente de circulaţie;
5. pentru marcaje de ghidare în intersecţii;
b) marcajul cu linie discontinuă dublă, pentru
delimitarea benzilor reversibile. Pe asemenea benzi marcajul este
însoţit de dispozitive luminoase speciale prevăzute la art. 56.
(2) Linia continuă se foloseşte în următoarele
situaţii :
a) linia continuă simplă, pentru separarea sensurilor
de circulaţie, a benzilor de acelaşi sens la apropierea de
intersecţii şi în zone periculoase;
b) linia continuă dublă, pentru separarea sensurilor
de circulaţie cu minimum două benzi pe fiecare sens, precum şi la
drumuri cu o bandă pe sens sau în alte situaţii stabilite de
administratorul drumului respectiv, cu acordul poliţiei rutiere.
(3) În cazul marcajului longitudinal format dintr-o
linie continuă şi una discontinuă alăturate, conducătorul de
vehicul trebuie să respecte semnificaţia liniei celei mai apropiate
în sensul de mers.
(4) Pe drumurile cu circulaţie în ambele sensuri
prevăzute cu o singură bandă pe sens, pe distanţa cuprinsă între
indicatoarele de avertizare „Copii”, aferente celor două
sensuri, marcajul de separare a sensurilor se execută cu linie
continuă.”
Art. 80. – (1) Marcajele de delimitare a
părţii carosabile sunt amplasate în lungul drumului, se execută
la limita din dreapta a părţii carosabile în sensul de mers, cu
excepţia autostrăzilor şi a drumurilor expres, unde marcajul se
aplică şi pe partea stângă, lângă mijlocul fizic de separare a
sensurilor de circulaţie. Aceste marcaje pot fi cu linie continuă
sau discontinuă simplă.
(2) Marcajele de ghidare au rolul de a materializa
traiectoria pe care vehiculele trebuie să o urmeze în traversare
unei intersecţii ori pentru efectuarea virajului la stânga, fiind
obligatoriu a se realiza în cazul în care axul central ori liniile
de separare a benzii de circulaţie nu sunt coliniare.
(3) Marcajele pentru interzicerea staţionării se pot
realiza:
a) prin linie continuă galbenă aplicată pe bordura
trotuarului sau pe banda de consolidare a acostamentului, dublând
marcajul de delimitare a părţii carosabile spre exteriorul
platformei drumului;
b) printr-o linie în zig-zag la marginea părţii
carosabile.
(4) Marcajele prin săgeţi sunt folosite pentru:
a) selectarea pe benzi ;
b) schimbarea benzii (banda de accelerare, banda
suplimentară pentru vehicule lente, banda care se suprimă prin
îngustarea părţii carosabile);
c) repliere, numai în afara localităţilor pe drumuri
cu o bandă pe sens şi dublu sens de circulaţie.
Art. 81. – (1) Marcajul transversal constând
dintr-o linie continuă, aplicată pe lăţimea uneia sau mai multor
benzi, indică linia înaintea căreia vehiculul trebuie oprit la
întâlnirea indicatorului „Oprire”. Un asemenea marcaj poate fi
folosit pentru a indica linia de oprire impusă printr-un semnal
luminos, printr-o comandă a agentului care dirijează circulaţia,
de prezenţa unei treceri la nivel cu o cale ferată, cu o linie de
tramvai sau a unei treceri pentru pietoni. Înaintea marcajului ce
însoţeşte indicatorul „Oprire” se poate aplica pe partea
carosabilă inscripţia „STOP”.
(2) Marcajul transversal constând dintr-o linie
discontinuă, aplicată pe lăţimea uneia sau mai multor benzi,
indică linia care nu trebuie depăşită atunci când se impune
cedarea trecerii. Înaintea unei asemenea linii se poate aplica pe
partea carosabilă un marcaj sub forma de triunghi având o latură
paralelă cu linia discontinuă, iar vârful îndreptat spre
vehiculul care se apropie.
(3) Marcajul transversal constând din linii paralele cu
axul drumului indică locul pe unde pietonii trebuie să traverseze
drumul. Aceste linii au lăţimea mai mare decât a oricăror alte
marcaje.
(4) Marcajul transversal constând din linii discontinue
paralele, aplicate perpendicular sau oblic faţă de axul drumului,
indică locul destinat traversării părţii carosabile de către
biciclişti.
Art. 82. – (1) În scopul sporirii impactului
vizual asupra participanţilor la trafic, pe partea carosabilă se
pot executa marcaje sub formă de inscripţii, simboluri şi figuri.
(2) Pe autostrăzi, pe drumurile expres şi pe drumuri
naţionale deschise traficului internaţional (E), la extremităţile
părţii carosabile se aplică marcaje rezonatoare pentru avertizarea
conducătorilor de autovehicule la ieşirea de pe partea carosabilă.
Art. 83. – (1) Marcajele, cum sunt: săgeţile,
inscripţiile, liniile paralele sau oblice, pot fi folosite pentru a
repeta semnificaţia indicatoarelor sau pentru a da participanţilor
la trafic indicaţii care nu le pot fi furnizate, în mod adecvat,
prin indicatoare.
(2) Marcajul sub forma unei sau unor săgeţi, aplicat
pe banda ori pe benzile delimitate prin linii continue, obligă la
urmarea direcţiei sau direcţiilor astfel indicate. Săgeata de
repliere care este oblică faţă de axul drumului, aplicată pe o
bandă sau intercalată într-un marcaj longitudinal format din linii
discontinue, semnalizează obligaţia că vehiculul care nu se află
pe banda indicată de săgeată să fie condus pe acea bandă.
(3) Marcajul format dintr-o linie în zig-zag semnifică
interzicerea staţionării vehiculelor pe partea drumului pe care
este aplicat. O astfel de linie completată cu înscrisul „BUS”
sau „TAXI” poate fi folosită pentru semnalizarea staţiilor de
autobuze şi troleibuze, respectiv de taximetre.
(4) Marcajul aplicat în afara benzilor, format din
linii paralele, înconjurate sau nu cu o linie de contur, delimitează
spaţiul interzis circulaţiei.
(5) Marcajele se pot aplica şi pe ziduri de sprijin,
parapete de protecţie sau alte amenajări rutiere laterale drumului,
pentru a le face mai vizibile conducătorilor de vehicule.
(6) Marcajele sunt de regulă de culoare albă, cu
excepţia celor ce se aplică pe elementele laterale drumului care
sunt de culoare albă, neagră sau galbenă şi neagră, precum şi a
celor provizorii, folosite la organizarea circulaţiei în zona
lucrărilor, care sunt de culoare galbenă. În zonele periculoase
sau unde staţionarea vehiculelor este limitată în timp, marcajele
pot fi şi de alte culori.
SECŢIUNEA
a 5-a
Semnalizarea
limitelor laterale ale platformei drumului şi a lucrărilor
Art. 84. – (1) În afara localităţilor,
limitele laterale ale platformei drumului se semnalizează cu stâlpi
de ghidare lamelari, de culoare albă, omologaţi, instalaţi la
intervale de 50 m între ei, sau prin parapete. Pe stâlpii de
ghidare lamelari şi pe parapete se aplică dispozitive
reflectorizante de culoare roşie şi albă sau galbenă.
Dispozitivele reflectorizante de culoare roşie trebuie să fie
vizibile numai pe partea dreaptă a drumului în sensul de mers.
Materialele din care stâlpii de ghidare lamelari sunt confecţionaţi,
nu trebuie să fie dure.
(2) Dispozitivele reflectorizante pentru semnalizarea
limitelor platformei drumului se pot monta şi pe parapetele de
protecţie, pereţii tunelelor, zidurile de sprijin sau pe alte
amenajări rutiere ori instalaţii laterale drumului.
Art. 85. – (1) Semnalizarea lucrărilor
executate pe drumurile publice este obligatorie şi se realizează în
scopul asigurării desfăşurării în condiţii corespunzătoare a
circulaţiei pe sectorul de drum rămas neafectat sau, după caz,
devierea acesteia pe variante ocolitoare şi are semnificaţia
interzicerii circulaţiei în zona afectată de lucrări.
(2) Sectoarelor de drum afectate de lucrări, trebuie
semnalizate vizibil prin indicatoare şi mijloace auxiliare de
semnalizare rutieră, precum semafoare, balize direcţionale,
panouri, conuri de dirijare, bariere, garduri, parapete din material
plastic lestabile şi cărucioare portsemnalizare, prevăzute cu
elemente fluorescent – reflectorizante. Acestea nu trebuie
confecţionate din materiale dure, iar pe timp de noapte trebuie
însoţite de lămpi cu lumină galbenă intermitentă.
(3) Pentru organizarea circulaţiei pe sectoarele de
drum public aflate în lucru se instalează indicatoare şi balize
reflectorizante sau, după caz, amenajări rutiere tip „limitatoare
de viteză” şi se aplică marcaje, corespunzător situaţiei
create. Dacă este cazul, dirijarea circulaţiei se realizează prin
semnale luminoase ori semnale ale lucrătorului de drumuri desemnat
şi special instruit.
Art. 86. – (1) Semnalizarea instituită pe
sectoarele de drum pe care se execută lucrări trebuie întreţinută
şi modificată corespunzător evoluţiei acestora. La terminarea
lucrărilor executantul trebuie să asigure, concomitent cu repararea
sectorului de drum public afectat, şi refacerea semnalizării
iniţiale sau modificarea ei, potrivit noilor condiţii de
circulaţie.
(2) Persoanele care execută lucrări de orice natură
pe partea carosabilă a drumului public sunt obligate să poarte
echipament de protecţie – avertizare fluorescent şi
reflectorizant, de culoare galbenă sau portocalie, pentru a fi
observate cu uşurinţă de participanţii la trafic.
Art. 87. – Nicio lucrare care afectează
drumul public nu poate fi începută sau, după caz, continuată
dacă executantul acesteia nu are autorizarea administratorului
drumului şi acordul poliţiei, nu a realizat semnalizarea temporară
corespunzătoare, iar termenul aprobat a fost depăşit ori lucrarea
se execută în alte condiţii decât cele stabilite în autorizaţie
sau acord.
SECŢIUNEA
a 6-a
Semnalele
poliţiştilor şi ale altor persoane care dirijează circulaţia
Art. 88. – (1) Semnalele poliţistului care
dirijează circulaţia au următoarele semnificaţii:
a) braţul ridicat vertical semnifică „atenţie,
oprire” pentru toţi participanţii la trafic care se apropie, cu
excepţia conducătorilor de vehicule care nu ar mai putea opri în
condiţii de siguranţă. Dacă semnalul este dat într-o
intersecţie, aceasta nu impune oprirea conducătorilor de vehicule
care se află deja angajaţi în traversare;
b) braţul sau braţele întinse orizontal semnifică
„oprire” pentru toţi participanţii la trafic care, indiferent
de sensul lor de mers, circulă din direcţia sau direcţiile
intersectate de braţul sau braţele întinse. După ce a dat acest
semnal, poliţistul poate coborî braţul sau braţele, poziţia sa
însemnând, de asemenea, „oprire” pentru participanţii la
trafic care vin din faţă ori din spate;
c) balansarea, pe timp de noapte, în plan vertical, a
unui dispozitiv cu lumină roşie ori a bastonului
fluorescent-reflectorizant, semnifică „oprire” pentru
participanţii la trafic, spre care este îndreptat;
d) balansarea pe verticală a braţului, având palma
orientată către sol, semnifică reducerea vitezei;
e) rotirea vioaie a braţului semnifică mărirea
vitezei de deplasare a vehiculelor sau grăbirea traversării
drumului de către pietoni.
(2) Poliţistul care dirijează circulaţia poate
efectua semnal cu braţul ca vehiculul să avanseze, să depăşească,
să treacă prin faţa ori prin spatele său, să îl ocolească prin
partea sa stângă sau dreaptă, iar pietonii să traverseze drumul
ori să se oprească.
(3) La efectuarea comenzilor prevăzute la alin. (1) şi
(2), poliţistul poate folosi şi fluierul.
Art. 89. – (1) Oprirea participanţilor la
trafic este obligatorie şi la semnalele date de:
a) poliţiştii de frontieră;
b) îndrumătorii de circulaţie ai Ministerului
Apărării;
c) agenţii de cale ferată, la trecerile la nivel;
d) personalul autorizat din zona lucrărilor pe
drumurile publice;
e) membrii patrulelor şcolare de circulaţie, la
trecerile pentru pietoni din apropierea unităţilor de învăţământ;
f) nevăzători, prin ridicarea bastonului alb, atunci
când aceştia traversează strada.
(2) Persoanele prevăzute la alin.(1) lit.a) – d) pot
efectua şi următoarele semnale:
a) balansarea braţului în plan vertical, cu palma
mâinii orientată către sol sau cu un mijloc de semnalizare, care
semnifică reducerea vitezei;
b) rotirea vioaie a braţului, care semnifică mărirea
vitezei de deplasare a vehiculelor, inclusiv grăbirea traversării
drumului de către pietoni;
Art. 90. – Persoanele prevăzute la art. 88
alin. (1) şi art. 89 alin. (1) lit. a)- e), care dirijează
circulaţia trebuie să fie echipate şi plasate astfel încât să
poată fi observate şi recunoscute cu uşurinţă de către
participanţii la trafic.
SECŢIUNEA
a 7-a
Semnalele
utilizate de conducătorii autovehiculelor cu regim
de
circulaţie prioritară şi obligaţiile celorlalţi participanţi la
trafic
Art. 91. – (1) Semnalele mijloacelor speciale
de avertizare, luminoase şi sonore se folosesc de către
conducătorii autovehiculelor prevăzute la art.32 alin.(2) lit.a) şi
b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002, republicată
numai dacă intervenţia sau misiunea impun urgenţă.
(2) Semnalele mijloacelor de avertizare luminoasă pot
fi folosite şi fără a fi însoţite de cele sonore, în funcţie
de natura misiunii ori de condiţiile de trafic, situaţie în care
autovehiculul respectiv nu are regim de circulaţie prioritară.
(3) Se interzice utilizarea semnalelor mijloacelor de
avertizare sonoră separat de cele luminoase.
Art. 92. – (1) Poliţistul rutier aflat
într-un autovehicul al poliţiei poate utiliza şi dispozitive
luminoase cu mesaje variabile pentru a transmite o dispoziţie sau o
indicaţie participanţilor la trafic. Aceste semnale pot fi adresate
concomitent cu transmiterea unui apel prin amplificatorul de voce.
(2) Poliţistul rutier, aflat într-un autovehicul al
poliţiei, poate executa semnale cu braţul, cu sau fără baston
reflectorizant, scos pe partea laterală dreapta a vehiculului. Acest
semnal semnifică oprire pentru conducătorii vehiculelor care
circulă în spatele autovehiculului poliţiei. Acelaşi semnal
efectuat pe partea stângă a autovehiculului semnifică oprire
pentru conducătorii vehiculelor care circulă pe banda din partea
stângă în acelaşi sens de mers ori în sens opus celui al
autovehiculului poliţiei.
Art. 93. – Conducătorii de autovehicule care
se apropie de o coloană oficială o pot depăşi dacă li se
semnalizează această manevră de către poliţistul rutier. Se
interzice altor participanţi la trafic intercalarea sau ataşarea
la o astfel de coloană oficială.
Art. 94. – (1) Coloanele oficiale se
însoţesc de echipaje ale poliţiei rutiere, în condiţiile
stabilite prin instrucţiuni emise de ministrul administraţiei şi
internelor.
(2) Coloanele de vehicule cu specific militar se
însoţesc de autovehicule de control al circulaţiei aparţinând
Ministerului Apărării, care au în funcţiune mijloacele speciale
de avertizare sonore, precum şi cele luminoase de culoare albastră.
Art. 95. – Vehiculele care, prin construcţie
sau datorită încărcăturii transportate, depăşesc masa şi/sau
gabaritul prevăzute de normele legale, precum şi transporturile
speciale pot fi însoţite de echipaje ale poliţiei rutiere numai cu
aprobarea Inspectoratului General al Poliţiei Române.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu