CAPITOLUL
V
REGULI DE CIRCULATIE
SECŢIUNEA
1
Reguli
generale
Art. 96. – (1) Participanţii la trafic
sunt obligaţi să anunţe administratorul drumului public ori cea
mai apropiată unitate de poliţie atunci când au cunoştinţă
despre existenţa pe drum a unui obstacol sau a oricărei alte
situaţii periculoase pentru fluenţa şi siguranţa circulaţiei.
(2) Se interzice oricărei persoane să arunce, să lase
sau să abandoneze obiecte, materiale sau substanţe ori să creeze
obstacole pe drumul public. Persoana care nu a putut evita crearea
unui obstacol pe drumul public este obligată să îl înlăture şi,
dacă nu este posibil, să îi semnalizeze prezenţa şi să anunţe
imediat administratorul drumului public şi cea mai apropiată
unitate de poliţie.
Art. 97. – (1) Copiii cu vârsta sub 12 ani sau
cu înălţimea sub 150 cm trebuie să poarte centuri de siguranţă
adaptate greutăţii şi dimensiunilor lor, iar cei cu vârsta sub 3
ani se transportă numai în dispozitive de reţinere omologate.
(2) Conducătorilor de autovehicule le este interzis să
transporte copii cu vârstă de până la 12 ani pe scaunul din faţă,
chiar dacă sunt ţinuţi în braţe de persoane majore, în timpul
deplasării pe drumurile publice.
(3) Se interzice conducătorilor de autovehicule, precum
şi persoanelor care ocupă scaunul din faţă să ţină în braţe
animale, în timpul deplasării pe drumurile publice.
(4) Se exceptează de la obligaţia de a purta centura
de siguranţă:
a) conducătorii de autoturisme pe timpul executării
manevrei de mers înapoi sau care staţionează;
b) femeile în stare vizibilă de graviditate;
c) conducătorii de autoturisme care execută servicii
de transport public de persoane, în regim de taxi, când transportă
pasageri;
d) persoanele care au certificat medical în care să
fie menţionată afecţiunea care contraindică purtarea centurii de
siguranţă;
e) instructorii auto pe timpul pregătirii practice a
persoanelor care învaţă să conducă un autovehicul pe drumurile
publice sau examinatorul din cadrul autorităţii competente în
timpul desfăşurării probelor practice ale examenului pentru
obţinerea permisului de conducere;
(5) Persoanele prevăzute la alin.(4) lit.d) sunt
obligate să aibă asupra lor certificatul medical, în conţinutul
căruia trebuie să fie menţionată durata de valabilitate a
acestuia;
(6) Afecţiunile medicale pentru care se acordă scutire
de la portul centurii de siguranţă, precum şi modelul
certificatului medical se stabilesc prin ordin al ministrului
sănătăţii publice, care se publică în Monitorul Oficial al
României.
Art. 98. – (1) Se interzice transportul pe
motociclete şi pe mopede a mai multor persoane decât locurile
stabilite prin construcţie, precum şi al obiectelor voluminoase.
(2) Copiii în vârstă de până la 7 ani, dacă sunt
ţinuţi în braţe, precum şi cei de până la 14 ani se transportă
numai în ataşul motocicletelor.
Art. 99. – (1) Circulaţia pe drumurile publice
a vehiculelor care nu sunt supuse înmatriculării sau înregistrării,
cu excepţia bicicletelor şi a celor trase sau împinse cu mâna,
este permisă numai în timpul zilei.
(2) Se interzice conducătorilor vehiculelor prevăzute
la alin.(1) să circule cu acestea cu o viteză mai mare de 30 km/h.
SECŢIUNEA
a 2-a
Utilizarea
părţii carosabile
Art. 100. – Vehiculele trebuie conduse numai pe
drumurile, părţile carosabile, benzile sau pistele stabilite pentru
categoria din care fac parte. În cazul în care pe drumurile publice
nu sunt amenajate benzi sau piste speciale pentru mopede, biciclete
şi celelalte vehicule fără motor, acestea pot fi conduse şi pe
acostament în sensul de mers, dacă circulaţia se poate face fără
pericol.
Art. 101. – Când drumul are două sau mai
multe benzi pe sensul de mers, vehiculele se conduc pe banda situată
lângă acostament sau bordură. Celelalte benzi pot fi folosite
succesiv, de la dreapta spre stânga, dacă banda de circulaţie
utilizată este ocupată, cu obligaţia de a reveni pe banda din
dreapta atunci când acest lucru este posibil.
Art. 102. – Vehiculele grele, lente sau
cu mase ori gabarite depăşite sau cele care se deplasează
cu viteză redusă trebuie conduse numai pe banda de lângă
acostament sau bordură, dacă în sensul de mers nu este amenajată
o bandă destinată acestora.
Art. 103. – Pe drumul public cu cel mult două
benzi pe sens şi cu o a treia bandă pe care este amplasată linia
tramvaiului lângă axul drumului, conducătorii de vehicule pot
folosi aceasta bandă, cu obligaţia să lase liberă calea
tramvaiului, la apropierea acestuia.
Art. 104. – Vehiculele care efectuează
transport public de persoane se conduc pe banda rezervată acestora,
dacă o astfel de bandă există şi este semnalizată ca atare. Pe
aceeaşi bandă pot circula şi autovehiculele cu regim de circulaţie
prioritară când se deplasează în acţiuni de intervenţii sau în
misiuni care au caracter de urgenţă.
Art. 105. – Se interzice intrarea într-o
intersecţie chiar dacă semnalul luminos ori un indicator de
prioritate permit, dacă din cauza aglomerării circulaţiei
conducătorul de vehicul riscă să rămână imobilizat, stânjenind
sau împiedicând desfăşurarea traficului.
SECŢIUNEA a 3-a
Reguli pentru circulaţia vehiculelor
§ 1. Poziţii în timpul mersului şi circulaţia
pe benzi
Art. 106. - (1) Pe un drum public prevăzut cu
minimum trei benzi pe sens, când conducătorii a două autovehicule
circulă în aceeaşi direcţie, dar pe benzi diferite şi
intenţionează să se înscrie pe banda libera dintre ei, cel care
circulă pe banda din dreapta este obligat să permită celui care
vine din stânga să ocupe acea bandă.
(2) Pe drumul public cu mai multe benzi, conducătorii
de autovehicule care circulă pe o bandă care se sfârşeşte,
pentru a continua deplasarea pe banda din stânga trebuie să permită
trecerea vehiculelor care circulă pe acea bandă.
Art. 107. – (1) La intersecţiile prevăzute cu
indicatoare şi/sau cu marcaje pentru semnalizarea direcţiei de
mers, conducătorii de vehicule trebuie să se încadreze pe benzile
corespunzătoare direcţiei de mers voite, cu cel puţin 50 m înainte
de intersecţie şi sunt obligaţi să respecte semnificaţia
indicatoarelor şi marcajelor.
(2) La intersecţiile fără marcaje de delimitarea
benzilor, conducătorii vehiculelor ocupă în mers, cu cel puţin 50
m înainte de intersecţie, următoarele poziţii:
a) rândul de lângă bordură sau acostament, cei care
vor să schimbe direcţia de mers spre dreapta;
b) rândul de lângă axa drumului sau de lângă
marcajul de separare a sensurilor, cei care vor să schimbe direcţia
de mers spre stânga. Când circulaţia se desfăşoară pe drumuri
cu sens unic, conducătorii de vehicule care intenţionează să
vireze la stânga, sunt obligaţi să ocupe rândul de lângă
bordura sau acostamentul din partea stângă;
c) oricare dintre rânduri, cei care vor să meargă
înainte.
(3) Dacă în intersecţie circulă şi tramvaie, iar
spaţiul dintre şina din dreapta şi trotuar nu permite circulaţia
pe două sau mai multe rânduri, toţi conducătorii de vehicule,
indiferent de direcţia de deplasare, vor circula pe un singur rând,
lăsând liber traseul tramvaiului.
(4) În cazul în care tramvaiul este oprit într-o
staţie fără refugiu pentru pietoni, vehiculele trebuie să
oprească în ordinea sosirii, în spatele acestuia, şi să-şi reia
deplasarea numai după ce uşile tramvaiului au fost închise şi
s-au asigurat că nu pun în pericol siguranţa pietonilor angajaţi
în traversarea drumului public.
Art. 108. – Schimbarea direcţiei de mers prin
virare la dreapta sau la stânga este interzisă în locurile unde
sunt instalate indicatoare cu aceasta semnificaţie.
Art. 109. – Dacă în apropierea unei
intersecţii este instalat un indicator sau aplicat un marcaj care
obligă să se circule într-o anumită direcţie, vehiculele trebuie
să fie conduse numai în direcţia sau direcţiile indicate.
Art. 110. – (1) În situaţiile în care există
benzi speciale pentru executarea manevrei, schimbarea direcţiei de
deplasare se face prin stânga centrului imaginar al intersecţiei,
iar dacă există un marcaj de ghidare, cu respectarea semnificaţiei
acestuia.
(2) Schimbarea direcţiei de mers spre stânga, în
cazul vehiculelor care intră într-o intersecţie circulând pe
acelaşi drum în aliniament, dar din sensuri opuse, se efectuează
prin stânga centrului intersecţiei, fără intersectarea
traiectoriei acestora.
(3) Amenajările rutiere sau obstacolele din zona
mediană a părţii carosabile se ocolesc prin partea dreaptă.
Art. 111. – Se interzice circulaţia
participanţilor la trafic pe sectoarele de drum public la începutul
cărora sunt instalate indicatoare ce interzic accesul.
§ 2. Semnalele conducătorilor de vehicule
Art. 112. – Conducătorii de vehicule
semnalizează cu mijloacele de avertizare luminoasă, sonoră sau cu
braţul, după caz, înaintea efectuării oricărei manevre
sau pentru evitarea unui pericol imediat.
Art. 113. – (1) Mijloacele de
avertizare sonoră trebuie folosite de la o distanţă de cel puţin
25 m faţă de cei cărora li se adresează, pe o durată de timp
care să asigure perceperea semnalului şi fără să-i determine pe
aceştia la manevre ce pot pune în pericol siguranţa circulaţiei.
(2) Semnalizarea cu mijloacele de avertizare sonoră nu
poate fi folosită în zonele de acţiune a indicatorului „Claxonarea
interzisă”.
(3) Se exceptează de la prevederile alin. (2):
a) conducătorii autovehiculelor cu regim de circulaţie
prioritară când se deplasează în acţiuni de intervenţii sau în
misiuni care au caracter de urgenţă;
b) conducătorii autovehiculelor care folosesc acest
semnal pentru evitarea unui pericol imediat.
Art. 114. – (1) Conducătorii de autovehicule,
tramvaie şi mopede sunt obligaţi să folosească instalaţiile de
iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a) luminile de poziţie sau de staţionare pe timpul
imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara
localităţilor, de la lăsarea serii şi până în zorii zilei,
ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă,
ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
b) luminile de întâlnire sau de drum, în mers, atât
în localităţi, cât şi în afara acestora, după gradul de
iluminare a drumului public;
c) luminile de întâlnire şi cele de ceaţă pe timp
de ceaţă densă;
d) luminile de întâlnire ale autovehiculelor care
însoţesc coloane militare sau cortegii, transportă grupuri
organizate de persoane şi cele care tractează alte vehicule sau
care transportă mărfuri ori produse periculoase, în timpul zilei;
e) luminile de întâlnire atunci când plouă
torenţial, ninge abundent ori în alte condiţii care reduc
vizibilitatea pe drum;
f) luminile pentru mersul înapoi atunci când vehiculul
este manevrat către înapoi;
g) luminile indicatoare de direcţie pentru
semnalizarea schimbării direcţiei de mers, inclusiv la punerea în
mişcare a vehiculului de pe loc.
(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule
care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi
ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de
întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de
autovehicul se apropie de un autovehicul care circula în faţa sa,
acesta este obligat sa folosească luminile de întâlnire de la o
distanţă de cel puţin 100 m.
(3) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate
redusă conducătorii de autovehicule şi tramvaie care se apropie de
o intersecţie nedirijată prin semnale luminoase sau de către
poliţişti, sunt obligaţi să semnalizeze prin folosirea alternantă
a luminilor de întâlnire cu cele de drum dacă nu încalcă astfel
prevederile alin. (2).
(4) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate
redusă autovehiculele sau remorcile cu defecţiuni la sistemul de
iluminare şi semnalizare luminoasă nu pot fi conduse sau remorcate
fără a avea în funcţiune pe partea stângă, în faţă o lumină
de întâlnire şi în spate una de poziţie.
(5) Luminile de avarie se folosesc în următoarele
situaţii:
a) când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea
carosabilă;
b) când vehiculul se deplasează foarte lent şi/sau
constituie el însuşi un pericol pentru ceilalţi participanţi la
trafic;
c) când autovehiculul sau tramvaiul este remorcat.
(6) În situaţiile prevăzute la alin.(5), conducătorii
de autovehicule, tramvaie sau mopede trebuie să pună în funcţiune
luminile de avarie, în mod succesiv, în ordinea opririi şi în
cazul în care această manevră este impusă de blocarea circulaţiei
pe sensul de mers.
(7) Când circulă prin tunel conducătorul de vehicul
este obligat să folosească luminile de întâlnire.
Art. 115. – Un vehicul poate fi oprit sau
staţionat cu toate luminile stinse, în locurile în care aceste
manevre sunt permise, atunci când se află:
a) pe un drum iluminat, astfel încât vehiculul este
vizibil de la o distanţă de cel puţin 50 m;
b) în afara părţii carosabile, pe un acostament
consolidat;
c) în localităţi, la marginea părţii carosabile, în
cazul motocicletelor cu două roţi, fără ataş şi a mopedelor,
care nu sunt prevăzute cu sursă de energie.
Art. 116. – (1) Conducătorii de vehicule sunt
obligaţi să semnalizeze schimbarea direcţiei de deplasare,
depăşirea, oprirea şi punerea în mişcare.
(2) Intenţia conducătorilor de autovehicule, tramvaie
sau mopede de a schimba direcţia de mers, de a ieşi dintr-un rând
de vehicule staţionate sau de a intra într-un asemenea rând, de a
trece pe o altă bandă de circulaţie sau de a vira spre dreapta ori
spre stânga ori care urmează să efectueze întoarcere, depăşire
sau oprire se semnalizează prin punerea în funcţiune a luminilor
indicatoare de direcţie cu cel puţin 50 m în localităţi şi 100
m în afara localităţilor, înainte începerea efectuării
manevrelor.
(3) Reducerea vitezei de deplasare sau oprirea
autovehiculelor, tramvaielor sau mopedelor pe partea carosabilă se
semnalizează cu lumina roşie din spate.
Art. 117. – (1) Conducătorii vehiculelor cu
două roţi, precum şi ai celor cu tracţiune animală ori ai celor
trase sau împinse cu mâna sunt obligaţi să efectueze următoarele
semnale:
a) braţul stâng întins orizontal atunci când
intenţionează să schimbe direcţia de mers spre stânga sau de a
depăşi;
b) braţul drept întins orizontal atunci când
intenţionează să schimbe direcţia de mers spre dreapta;
c) braţul drept întins orizontal balansat în plan
vertical atunci când intenţionează să oprească.
(2) Semnalele prevăzute la alin.(1) trebuie efectuate
cu cel puţin 25 m înainte de efectuarea manevrelor.
§
3. Depăşirea
Art. 118. – Conducătorul de vehicul care
efectuează depăşirea este obligat:
a) să se asigure că acela care îl urmează sau îl
precede nu a semnalizat intenţia începerii unei manevre similare şi
că poate depăşi fără a pune în pericol sau stânjeni circulaţia
din sens opus;
b) să semnalizeze intenţia de efectuare a depăşirii;
c) să păstreze în timpul depăşirii o distanţă
laterală suficientă faţă de vehiculul depăşit;
d) să reintre pe banda sau în şirul de circulaţie
iniţiale după ce a semnalizat şi s-a asigurat că poate efectua
această manevră în condiţii de siguranţă pentru vehiculul
depăşit şi pentru ceilalţi participanţi la trafic.
Art. 119. – Conducătorul de vehicul care
urmează să fie depăşit este obligat:
a) să nu mărească viteza de deplasare;
b) să circule cât mai aproape de marginea din dreapta
a părţii carosabile sau a benzii pe care se deplasează.
Art. 120. – (1) Se interzice depăşirea
vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
b) în apropierea vârfurilor de rampă, când
vizibilitatea este redusă sub 50 m;
c) în curbe şi în orice alte locuri unde
vizibilitatea este redusă sub 50 m;
d) pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri şi în
tuneluri. Prin excepţie, pot fi depăşite în aceste locuri
vehiculele cu tracţiune animală, motocicletele fără ataş,
mopedele şi bicicletele, dacă vizibilitatea asupra drumului este
asigurată pe o distanţă mai mare de 20 m, iar lăţimea drumului
este de cel puţin 7 m;
e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin
indicatoare şi marcaje;
f) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi
la mai puţin de 50 m înainte de acestea;
g) în dreptul staţiei pentru tramvai, atunci când
acesta este oprit, iar staţia nu este prevăzută cu refugiu pentru
pietoni;
h) în zona de acţiune a indicatorului „Depăşirea
interzisă”;
i) când pentru efectuarea manevrei se încalcă
marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers,
iar autovehiculul circulă, chiar şi parţial, pe sensul opus, ori
se încalcă marcajul care delimitează spaţiul de interzicere;
j) când din sens opus se apropie un alt vehicul, iar
conducătorul acestuia este obligat să efectueze manevre de evitarea
coliziunii;
k) pe sectorul de drum unde s-a format o coloană de
vehicule în aşteptare, dacă prin aceasta se intră pe sensul opus
de circulaţie.
(2) Se interzice depăşirea coloanei oficiale.
§ 4. Viteza şi distanţa între vehicule
Art. 121. – (1) Conducătorii de vehicule sunt
obligaţi să respecte viteza maximă admisă pe sectorul de drum pe
care circulă şi pentru categoria din care face parte vehiculul
condus, precum şi cea impusă prin mijloacele de semnalizare.
(2) Nerespectarea regimului de viteză stabilit conform
legii, se constată de către poliţiştii rutieri, cu mijloace
tehnice omologate şi verificate metrologic.
(3) Administratorul drumului public este obligat să
instaleze indicatoare pentru reglementarea regimului de viteză.
(4) În afara localităţilor, înaintea staţiilor
mijloacelor de transport public de persoane şi/sau a trecerilor
pentru pietoni, la o distanţă de 100 de metri faţă de acestea,
administratorul drumului este obligat să realizeze amenajări
rutiere pentru reducerea vitezei de deplasare a vehiculelor.
Art. 122. – Se interzice conducătorilor de
vehicule să reducă brusc viteza ori să efectueze o oprire
neaşteptată, fără motiv întemeiat.
Art. 123. – Conducătorul de vehicul
este obligat să circule cu o viteză care să nu depăşească 30
km/h, în localităţi, sau 50 km/h în afara localităţilor, în
următoarele situaţii:
a) la trecerea prin intersecţiile cu circulaţie
nedirijată;
b) în curbe deosebit de periculoase semnalizate ca
atare sau în care vizibilitatea este mai mică de 50 m;
d) la trecerea pe lângă grupuri organizate, coloane
militare sau cortegii, indiferent dacă acestea se află în mers sau
staţionează pe partea carosabilă a drumurilor cu o singură bandă
de circulaţie pe sens;
e) la trecerea pe lângă animale care sunt conduse pe
partea carosabilă sau pe acostament;
f) când partea carosabilă este acoperită cu polei,
gheaţă, zăpadă bătătorită, mâzgă sau piatră cubică umedă;
g) pe drumuri cu denivelări, semnalizate ca atare;
h) în zona de acţiune a indicatorului de avertizare
„Copii” în intervalul orar 0700 – 2200
precum şi a indicatorului „Accident”;
i) la trecerile pentru pietoni nesemaforizate,
semnalizate prin indicatoare şi marcaje, când drumul public are cel
mult o bandă pe sens, iar pietonii aflaţi pe trotuar, în imediata
apropiere a părţii carosabile, intenţionează să se angajeze în
traversare;
j) la schimbarea direcţiei de mers prin viraje;
k) când vizibilitatea este sub 100 de m în condiţii
de ceaţă, ploi torenţiale, ninsori abundente.
Art. 124. – Administratorul drumului public
este obligat ca în locurile prevăzute la art. 123 să instaleze
indicatoare de avertizare şi să ia măsuri pentru realizarea de
amenajări rutiere care să determine conducătorii de vehicule să
reducă viteza de deplasare.
§ 5. Reguli referitoare la manevre
Art. 125. – Pentru a putea întoarce vehiculul
de pe un sens de mers pe celălalt prin manevrare înainte şi înapoi
sau prin viraj, conducătorul acestuia este obligat să semnalizeze
şi să se asigure că din faţă, din spate sau din lateral nu
circulă în acel moment nici un vehicul.
Art. 126. – Se interzice întoarcerea
vehiculului:
a) în locurile în care este interzisă oprirea
voluntară a vehiculelor, cu excepţia cazurilor prevăzute la art.
142 lit. f);
b) în intersecţiile în care este interzis virajul la
stânga, precum şi în cele în care, pentru efectuare, este
necesară manevrarea înainte şi înapoi a vehiculului;
c) în locurile unde soliditatea drumului nu permite;
d) pe drumurile cu sens unic;
e) pe marcajul pietonal;
f) în locurile în care este instalat indicatorul
„Întoarcerea interzisă”.
Art. 127. – (1) Pe drumurile publice înguste
şi/sau cu declivitate, unde trecerea vehiculelor care circulă din
sensuri opuse, unele pe lângă altele, este imposibilă sau
periculoasă, se procedează după cum urmează:
a) la întâlnirea unui ansamblu de vehicule cu un
vehicul conducătorul acestuia din urmă trebuie să manevreze cu
spatele;
b) la întâlnirea unui vehicul greu cu un vehicul uşor,
conducătorul acestuia din urmă trebuie să manevreze cu spatele;
c) la întâlnirea unui vehicul care efectuează
transport public de persoane cu un vehicul de transport mărfuri
conducătorul acestuia din urmă trebuie să manevreze cu spatele.
(2) În cazul vehiculelor de aceeaşi categorie,
obligaţia de a efectua o manevră de mers înapoi revine
conducătorului care urcă, cu excepţia cazului când este mai uşor
şi există condiţii pentru conducătorul care coboară să execute
această manevră, mai ales atunci când se află aproape de un
refugiu.
Art. 128. - (1) Se interzice mersul înapoi cu
vehiculul:
a) în cazurile prevăzute la art. 126, cu excepţia
lit. d);
b) pe o distanţă mai mare de 50 m;
c) la ieşirea de pe proprietăţi alăturate drumurilor
publice.
(2) În locurile în care mersul înapoi este permis dar
vizibilitatea în spate este împiedicată, vehiculul poate fi
manevrat înapoi numai atunci când conducătorul acestuia este
dirijat de cel puţin o persoană aflată în afara
vehiculului.
(3) Persoana care dirijează manevrarea cu spatele a
unui vehicul este obligată să se asigure că manevra se efectuează
fără a pune în pericol siguranţa participanţilor la trafic.
(4) Mersul înapoi cu autovehiculul trebuie semnalizat
cu lumina sau luminile speciale din dotare. Se recomandă dotarea
autovehiculelor şi cu dispozitive sonore pentru semnalizarea acestei
manevre.
§ 6. Intersecţii şi obligaţia de a ceda
trecerea
Art. 129. – (1) Vehiculul care circulă pe un
drum public pe care este instalat unul din indicatoarele având
semnificaţia: „Drum cu prioritate”, „Intersecţie cu un drum
fără prioritate” sau „Prioritate faţă de circulaţia din sens
invers”, are prioritate de trecere.
(2) Când două vehicule urmează să se întâlnească
într-o intersecţie dirijată prin indicatoare, venind de pe două
drumuri publice unde sunt instalate indicatoare cu aceeaşi
semnificaţie, vehiculul care vine din dreapta are prioritate.
Art. 130. – Conducătorul de vehicul care se
apropie de intrarea intr-o intersecţie, simultan cu un autovehicul
cu regim de circulaţie prioritară care are în funcţiune semnalele
luminoase şi sonore, are obligaţia să îi acorde prioritate de
trecere.
Art. 131. – (1) La apropierea de o staţie
pentru mijloace de transport public de persoane prevăzută cu
alveolă, din care conducătorul unui astfel de vehicul semnalizează
intenţia de a ieşi, conducătorul vehiculului care circulă pe
banda de lângă acostament sau bordură este obligat să reducă
viteza şi, la nevoie, să oprească pentru a-i permite reintrarea în
trafic.
(2) Conducătorii de vehicule sunt obligaţi să acorde
prioritate de trecere pietonilor aflaţi pe partea carosabilă pentru
a urca în tramvai sau după ce au coborât din acesta, dacă
tramvaiul este oprit în staţie fără refugiu.
Art. 132. – Conducătorul vehiculului al cărui
mers înainte este obturat de un obstacol sau de prezenţa altor
participanţi la trafic, care impun trecerea pe sensul opus este
obligat să reducă viteza şi, la nevoie, să oprească pentru a
permite trecerea vehiculelor care circulă din sens opus.
Art. 133. – În cazul prevăzut la art. 51
alin. (2), conducătorii vehiculelor sunt obligaţi să acorde
prioritate de trecere participanţilor la trafic cu care se
intersectează şi care circulă conform semnificaţiei culorii
semaforului care li se adresează.
Art. 134. – La ieşirea din zonele
rezidenţiale sau pietonale, conducătorii de vehicule sunt obligaţi
să acorde prioritate de trecere tuturor vehiculelor cu care se
intersectează.
Art. 135. – Conducătorul de vehicul este
obligat să acorde prioritate de trecere şi în următoarele
situaţii:
a) la intersecţia nedirijată atunci când pătrunde pe
un drum naţional venind de pe un drum judeţean, comunal sau local;
b) la intersecţia nedirijată atunci când pătrunde pe
un drum judeţean venind de pe un drum comunal sau local;
c) la intersecţia nedirijată atunci când pătrunde pe
un drum comunal venind de pe un drum local;
d) când urmează să pătrundă într-o intersecţie cu
circulaţie în sens giratoriu faţă de cel care circulă în
interiorul acesteia;
e) când circulă în pantă faţă de cel care urcă,
dacă pe sensul de mers al celui care urcă se află un obstacol
imobil. În această situaţie manevra nu este considerată depăşire
în sensul prevederilor art. 120 lit. j);
f) când se pune în mişcare sau la pătrunderea pe
drumul public venind de pe o proprietate alăturată acestuia faţă
de vehiculul care circulă pe drumul public, indiferent de direcţia
de deplasare;
g) când efectuează un viraj spre stânga sau spre
dreapta şi se intersectează cu un biciclist care circulă pe o
pistă pentru biciclete, semnalizată ca atare;
h) pietonului care traversează drumul public, prin loc
special amenajat, marcat şi semnalizat corespunzător ori la
culoarea verde a semaforului destinat lui, atunci când acesta se
află pe sensul de mers al vehiculului.
§ 7. Trecerea la nivel cu calea ferată
Art. 136. – (1) La trecerea la nivel cu calea
ferată curentă, conducătorul de vehicul este obligat să circule
cu viteza redusă şi să se asigure că din partea stângă sau din
partea dreaptă nu se apropie un vehicul feroviar.
(2) La traversarea căii ferate, pietonii sunt obligaţi
să se asigure că din stânga sau din dreapta nu se apropie un
vehicul feroviar.
Art. 137. – (1) Conducătorul de vehicul poate
traversa calea ferată curentă prevăzută cu bariere sau
semibariere, dacă acestea sunt ridicate şi semnalele luminoase şi
sonore nu funcţionează, iar semnalul cu lumina albă intermitentă
cu cadenţa lentă este în funcţiune.
(2) Când circulaţia la trecerea la nivel cu calea
ferată curentă este dirijată de agenţi de cale ferată,
conducătorul de vehicul trebuie să respecte semnalele acestora.
Art. 138. – (1) Conducătorul de vehicul este
obligat să oprească atunci când:
a) barierele sau semibarierele sunt coborâte, în curs
de coborâre sau ridicare;
b) semnalul cu lumini roşii şi/sau semnalul sonor sunt
în funcţiune;
c) întâlneşte indicatorul „Trecerea la nivel cu
calea ferată simplă, fără bariere”, „Trecerea la nivel cu
calea ferată dublă, fără bariere” sau „Oprire”.
(2) Vehiculele trebuie să oprească, în ordinea
sosirii, în locul în care există vizibilitate maximă asupra căii
ferate fără a trece de indicatoarele prevăzute la alin. (1) lit.
c) sau, după caz, înaintea marcajului pentru oprire, ori înaintea
barierelor sau semibarierelor, când acestea sunt închise, în curs
de coborâre sau ridicare.
Art. 139. – (1) În cazul imobilizării unui
vehicul pe calea ferată, conducătorul acestuia este obligat să
scoată imediat pasagerii din vehicul şi să elibereze platforma
căii ferate, iar când nu este posibil, să semnalizeze prezenţa
vehiculului cu orice mijloc adecvat.
(2) Participanţii la trafic, care se găsesc în
apropierea locului unde un vehicul a rămas imobilizat pe calea
ferată, sunt obligaţi să acorde sprijin pentru scoaterea acestuia
sau, când nu este posibil, pentru semnalizarea prezenţei lui.
(3) Conducătorului de vehicul îi este interzis să
treacă sau să ocolească porţile de gabarit instalate înaintea
căilor ferate electrificate, dacă înălţimea sau încărcătura
vehiculului atinge ori depăşeşte partea superioară a porţii.
Art. 140. – (1) La intersectarea unui drum
public cu o cale ferată industrială, accesul vehiculelor feroviare
se face numai după semnalizarea corespunzătoare şi din timp de
către cel puţin un agent de cale ferată.
(2) În cazul prevăzut la alin. (1), conducătorii de
vehicule sunt obligaţi să se conformeze semnificaţiei semnalelor
agenţilor de cale ferată.
§ 8. Oprirea, staţionarea şi parcarea
Art. 141. – (1) Conducătorii autovehiculelor
imobilizate pe drumurile publice care se îndepărtează de acestea
sunt obligaţi să acţioneze frâna de ajutor, să oprească
funcţionarea motorului şi să cupleze o treaptă de viteză
inferioară, sau în cea de parcare dacă autovehiculul are
transmisie automată.
(2) În cazul imobilizării involuntare a
autovehiculului în pantă sau în rampă, pe lângă obligaţiile
prevăzute la alin. (1), conducătorul trebuie să bracheze roţile
directoare.
(3) În cazul imobilizării involuntare a
autovehiculului în pasaje subterane sau tuneluri, conducătorul
acestuia este obligat să oprească funcţionarea motorului.
(4) În localităţi, pe drumurile cu sens unic, oprirea
sau staţionarea voluntară a vehiculelor este permisă şi pe partea
stângă, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie.
(5) În afara localităţilor oprirea sau staţionarea
voluntară a vehiculelor se face în afara părţii carosabile, iar
atunci când nu este posibil, cât mai aproape de marginea din
dreapta a drumului, paralel cu axa acestuia.
(6) Nu este permisă staţionarea pe partea carosabilă,
în timpul nopţii, a tractoarelor, a remorcilor, a mopedelor, a
bicicletelor, a maşinilor şi utilajelor autopropulsate utilizate în
lucrări de construcţii, agricole sau forestiere, a vehiculelor cu
tracţiune animală ori a celor trase sau împinse cu mâna.
(7) Nu este permisă oprirea sau staţionarea în
tuneluri. În situaţii de urgenţă sau de pericol conducătorului
de autovehicul îi este permisă oprirea sau staţionarea numai în
locurile special amenajate şi semnalizate corespunzător. În caz de
imobilizare prelungită a autovehiculului în tunel, conducătorul de
vehicul este obligat să oprească motorul.
Art. 142. – Se interzice oprirea voluntară a
vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului „Oprirea
interzisă”;
b) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi
la o distanţă mai mică de 50 m înainte şi după acestea;
c) pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi
pe viaducte;
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă
sub 50 m;
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m
înainte şi înainte de acestea;
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în
sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt
aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă
mai mică de 25 m de colţul intersecţiei;
g) în staţiile mijloacelor de transport public de
persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după
acestea;
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă,
dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule
venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu,
în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în
acelaşi sens ar fi obligaţi, din această cauză, să treacă peste
acest marcaj;
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea
asupra unui indicator sau semnal luminos;
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate
indicatoarele cu semnificaţia „Drum îngustat”, „Prioritate
pentru circulaţia din sens invers” sau „Prioritate faţă de
circulaţia din sens invers”;
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni şi/sau
biciclişti ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de
vehicule, semnalizate ca atare;
l) pe platforma căii ferate industriale sau de
tramvai ori la mai puţin de 50 m de acestea, dacă circulaţia
vehiculelor pe şine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor
expres şi a celor naţionale europene (E);
n) pe trotuar, dacă nu se asigură spaţiu de cel puţin
1 m pentru circulaţia pietonilor;
o) pe pistele pentru biciclete;
p) în locurile unde este interzisă depăşirea.
Art. 143. – Se interzice staţionarea voluntară
a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisă oprirea
voluntară;
b) în zona de acţiune a indicatorului cu semnificaţia
„Staţionarea interzisă” şi a marcajului cu semnificaţia de
interzicere a staţionării;
c) pe drumurile publice cu o lăţime mai mică de 6 m;
d) în dreptul căilor de acces care deservesc
proprietăţile alăturate drumurilor publice;
e) în pante şi în rampe;
f) în locul unde este instalat indicatorul cu
semnificaţia „Staţionare alternantă”, în altă zi sau
perioadă decât cea permisă, sau indicatorul cu semnificaţia „Zona
de staţionare cu durată limitată” peste durata stabilită.
Art. 144. – (1) Administratorul drumului public
este obligat să delimiteze şi să semnalizeze corespunzător
sectoarele de drum public unde este interzisă oprirea sau
staţionarea vehiculelor.
(2) Administratorul drumului public poate permite
oprirea sau staţionarea, parţial sau total, a unui vehicul pe
trotuar, cu respectarea marcajului, iar în lipsa acestuia, numai
dacă rămâne liber cel puţin un culoar de minimum 1 m lăţime
înspre marginea opusă părţii carosabile, destinat circulaţiei
pietonilor.
Art. 145. – Se interzice conducătorului de
autovehicul şi pasagerilor ca în timpul opririi sau staţionării
să deschidă sau să lase deschise uşile acestuia ori să coboare
fără să se asigure că nu creează un pericol pentru circulaţie.
Art. 146. – Circulaţia vehiculelor şi a
pietonilor în spaţiile special amenajate sau stabilite şi
semnalizate corespunzător se desfăşoară conform normelor rutiere,
pe întreaga perioadă cât parcările sunt deschise circulaţiei
publice.
§ 9. Alte obligaţii şi interdicţii pentru
conducătorii de autovehicule şi tramvaie
Art. 147. – Conducătorul de autovehicul sau
tramvai este obligat:
1. Să aibă asupra sa actul de identitate, permisul de
conducere, certificatul de înmatriculare sau de înregistrare şi,
după caz, atestatul profesional, precum şi celelalte documente
prevăzute de legislaţia în vigoare.
2. Să circule numai pe sectoarele de drum pe care ii
este permis accesul şi să respecte normele referitoare la masele
totale maxime autorizate şi admise şi/sau dimensiunile maxime
admise de autoritatea competentă pentru autovehiculele conduse.
3. Să verifice funcţionarea sistemului de lumini şi
semnalizare, a instalaţiei de climatizare, să menţină permanent
curate parbrizul, luneta şi geamurile laterale ale autovehiculului,
precum şi plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau înregistrare
ale autovehiculului şi remorcii.
4. Să permită controlul stării tehnice a vehiculului,
precum şi al bunurilor transportate, în condiţiile legii.
5. Să se prezinte la verificarea medicală periodică,
potrivit legii;
6. Să aplice pe parbrizul şi pe luneta autovehiculului
semnul distinctiv stabilit pentru conducătorii de autovehicule
începători, dacă are o vechime mai mică de un an de la obţinerea
permisului de conducere.
Art. 148. – Se interzice conducătorului de
autovehicul sau tramvai:
1. să conducă un autovehicul sau tramvai cu dovada
înlocuitoare a permisului de conducere eliberată fără drept de
circulaţie sau a cărei valabilitate a expirat;
2. Să transporte în autovehicul sau tramvai mai multe
persoane decât numărul de locuri stabilite în certificatul de
înmatriculare sau înregistrare.
3. Să transporte persoane în stare de ebrietate pe
motocicletă sau în cabina ori în caroseria autovehiculului
destinat transportului de mărfuri.
4. Să transporte persoane în caroseria
autobasculantei, pe autocisternă, pe platformă, deasupra
încărcăturii, pe părţile laterale ale caroseriei, sau persoane
care stau în picioare în caroseria autocamionului, pe scări şi în
remorcă, cu excepţia celei special amenajate pentru transportul
persoanelor.
5. Să transporte copii în vârstă de până la 12 ani
pe scaunul din faţă al autovehiculului, chiar dacă sunt ţinuţi
în braţe de persoane majore.
6. Să transporte în şi pe autoturism obiecte a căror
lungime sau lăţime depăşeşte, împreuna cu încărcătura,
dimensiunile acestuia.
7. Să deschidă uşile autovehiculului sau tramvaiului
în timpul mersului, să pornească de pe loc cu uşile deschise.
8. Să aibă în timpul mersului preocupări de natură
a-i distrage în mod periculos atenţia ori să folosească
instalaţii de sonorizare la un nivel de zgomot care ar afecta
deplasarea în siguranţă, a lui şi a celorlalţi participanţi la
trafic.
9. Să intre pe drumurile modernizate cu autovehiculul
care are pe roţi sau pe caroserie noroi ce se depune pe partea
carosabila ori din care cad sau se scurg produse, substanţe sau
materiale ce pot pune în pericol siguranţa circulaţiei.
10. Să aibă aplicate, pe parbriz, lunetă sau pe
geamurile laterale afişe, reclame publicitare, înscrisuri sau
accesorii care restrâng sau estompează vizibilitatea conducătorului
sau a pasagerilor, atât din interior cât şi din exterior.
11. Să aibă aplicate folii sau tratamente chimice pe
parbrize, lunetă ori pe geamurile laterale care restrâng sau
estompează vizibilitatea, atât din interior, cât şi din exterior,
cu excepţia celor omologate şi certificate, prin marcaj
corespunzător, de către autoritatea competentă.
12. Să aibă aplicate folii sau tratamente chimice pe
dispozitivele de iluminare sau semnalizare luminoasă, care
diminuează eficacitatea acestora, precum şi pe plăcuţele cu
numărul de înmatriculare sau de înregistrare, care împiedică
citirea numărului de înmatriculare sau de înregistrare.
13. Să lase liber în timpul mersului volanul, ghidonul
sau maneta de comandă, să oprească motorul sau să decupleze
transmisia în timpul mersului.
14. Să folosească în mod abuziv mijloacele de
avertizare sonoră.
15. Să circule cu autovehiculul cu masa totală maximă
autorizată mai mare de 3,5 tone pe drumurile acoperite cu zăpadă,
gheaţă sau polei, fără a avea montate pe roţi lanţuri sau alte
echipamente antiderapante omologate, în perioadele şi pe drumurile
stabilite prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor
şi turismului.
16. Să circule având montate pe autovehicul anvelope
cu alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevăzute în
certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori care
prezintă tăieturi sau rupturi ale cordului sau sunt uzate peste
limita admisă.
17. Să conducă un autovehicul care emană noxe peste
limita legală admisă ori al cărui zgomot în mers sau staţionare
depăşeşte pragul fonic prevăzut de lege ori care are montat pe
sistemul de evacuare a gazelor dispozitive neomologate.
18. Să circule cu autovehiculul având plăcuţele cu
numerele de înmatriculare, înregistrare, provizorii sau pentru
probe deteriorate ori neconforme cu standardul.
19. Să săvârşească acte sau gesturi obscene, să
profereze injurii, să adreseze expresii jignitoare sau vulgare
celorlalţi participanţi la trafic
20. Să circule cu autovehiculul avariat mai mult de 30
de zile de la data producerii avariei.
21. Să arunce, pe drumurile publice, din autovehicul
obiecte, materiale sau substanţe.
Art. 149. – (1) Conducătorul de autovehicul
sau tramvai cu o vechime mai mică de un an de la data obţinerii
permisului de conducere are obligaţia de a aplica semnul distinctiv
sub forma unui disc de culoare galbenă, cu diametrul de 100 mm, care
are în centru semnul exclamării, de culoare neagră, cu lungimea de
60 mm şi diametrul punctului de 10 mm, după cum urmează:
a) la motocicletă, în partea din spate lângă numărul
de înmatriculare;
b) la autovehicul, pe parbriz în partea din dreapta jos
şi pe lunetă, în partea stângă jos;
c) la autovehiculul care nu este prevăzut cu lunetă,
pe parbriz în partea din dreapta jos şi pe caroserie, în partea
din spate stânga sus;
d) la tramvai, pe parbriz în partea din dreapta jos şi
pe luneta ultimului vagon, în partea din spate stânga sus;
e) la autovehiculul care tractează o remorcă, pe
parbrizul autovehiculului în partea din dreapta jos şi pe caroseria
remorcii, în partea din spate stânga sus.
(2) Conducătorului de vehicul prevăzut la alin.(1) îi
este interzis:
a) să conducă autovehicule care transportă mărfuri
sau produse periculoase;
b) să conducă vehicule destinate testării sau cele
pentru probe;
c) să conducă vehicule destinate transportului public
de persoane, inclusiv în regim de taxi.
§ 10. Circulaţia vehiculelor destinate
transportului de mărfuri sau transportului public de persoane
Art. 150. – (1) Încărcătura unui vehicul
trebuie să fie aşezată şi, la nevoie, fixată astfel încât:
a) să nu pună în pericol persoane ori să nu cauzeze
daune proprietăţii publice sau private;
b) să nu stânjenească vizibilitatea conducătorului
şi să nu pericliteze stabilitatea ori conducerea vehiculului;
c) să nu fie târâtă, să nu se scurgă şi să nu
cadă pe drum;
d) să nu mascheze dispozitivele de semnalizare,
catadioptrii şi plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau
înregistrare ori provizoriu, iar în cazul vehiculelor fără motor,
semnalele făcute cu braţele de conducătorul acestora;
e) să nu provoace zgomot care să jeneze conducătorul,
participanţii la trafic ori să sperie animalele şi să nu producă
praf sau mirosuri pestilenţiale.
(2) Lanţurile, cablurile, prelatele şi alte accesorii
ce servesc la asigurarea sau protecţia încărcăturii trebuie sa o
fixeze cat mai bine de vehicul si sa nu constituie, ele insele, un
pericol pentru siguranţa circulaţiei.
(3) Încărcătura care constă în materiale sau
produse ce se pot împrăştia în timpul mersului trebuie acoperită
cu o prelată. Când încărcătura constă în obiecte mari ori
grele, aceasta trebuie fixata pentru a nu se deplasa, pe timpul
transportului si a nu depăşi gabaritul vehiculului.
Art. 151. – Conducătorul autovehiculului şi
tramvaiului care efectuează transport public de persoane este
obligat:
a) să oprească pentru urcarea sau coborârea
pasagerilor numai în staţiile semnalizate ca atare, cu excepţia
transportului public de persoane în regim de taxi. Dacă staţia
este prevăzută cu alveolă, oprirea se va face numai în interiorul
acesteia;
b) să deschidă uşile numai după ce vehiculul a fost
oprit în staţie;
c) să închidă uşile numai după ce pasagerii au
coborât ori au urcat;
d) să repună în mişcare autovehiculul sau tramvaiul
din staţie după ce a semnalizat intenţia şi s-a asigurat că
poate efectua, în siguranţă, această manevră.
Art. 152. – Se interzice pasagerilor
mijloacelor de transport public de persoane:
a) să urce, să coboare, să ţină deschise uşile ori
să le deschidă în timpul mersului vehiculului;
b) să călătorească pe scări sau pe părţile
exterioare ale caroseriei vehiculului;
c) să arunce din vehicul orice fel de obiecte,
materiale sau substanţe.
§ 11. Remorcarea
Art. 153. – (1) Un autovehicul poate tracta pe
drumul public o singură remorcă. Se exceptează tractorul rutier
care poate tracta două remorci, precum şi autovehiculele amenajate
pentru formarea unui autotren de transport persoane în localităţile
turistice, cu condiţia ca acesta să nu fie mai lung de 25 m şi să
nu circule cu viteză mai mare de 25 km/h.
(2) Motocicleta fără ataş, precum şi bicicleta pot
tracta o remorcă uşoară având o singură axă.
Art. 154. – Cuplarea unui vehicul cu una sau
două remorci, pentru formarea unui ansamblu de vehicule, se poate
efectua numai dacă:
a) elementele care compun dispozitivul de cuplare sunt
omologate şi compatibile;
b) ansamblul de vehicule poate realiza raza minimă de
virare a autovehiculului trăgător;
c) dimensiunile ansamblului de vehicule nu depăşesc
limitele prevăzute de lege;
d) elementele de cuplare ale echipamentelor de frânare,
de iluminare şi semnalizare luminoasă sunt compatibile;
e) vehiculele care compun ansamblul nu se ating la
trecerea peste denivelări, la efectuarea virajelor sau la schimbarea
direcţiei de mers.
Art. 155. – (1) În cazul rămânerii în
pană a unui autovehicul ori a remorcii acestuia, conducătorul
ansamblului este obligat să îl scoată imediat în afara părţii
carosabile sau, dacă nu este posibil, să îl deplaseze lângă
bordură ori acostament, aşezându-l paralel cu axa drumului şi
luând măsuri pentru remedierea defecţiunilor sau, după caz, de
remorcare.
(2) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate
redusă, autovehicul sau remorca acestuia care au defecţiuni la
sistemul de iluminarea sau semnalizare luminoasă nu pot fi tractate
pe drumurile publice fără a avea în funcţiune, în partea
stângă, în faţă, o lumină de întâlnire şi în spate, una de
poziţie.
Art. 156. – (1) Dacă un autovehicul sau
o remorcă a rămas în pană pe partea carosabilă a drumului şi nu
pot fi deplasate în afara acesteia, conducătorul autovehiculului
este obligat să pună în funcţiune luminile de avarie şi să
instaleze triunghiurile reflectorizante.
(2) Triunghiurile reflectorizante se instalează în
faţa şi în spatele vehiculului, pe aceeaşi bandă de circulaţie,
la o distanţă de cel puţin 30 m de acesta, astfel încât să
poată fi observate din timp de către participanţii la trafic care
se apropie. În localităţi, atunci când circulaţia este intensă,
triunghiurile reflectorizante pot fi aşezate la o distanţă mai
mică sau chiar pe vehicul, astfel încât să poată fi observate
din timp de ceilalţi conducători de vehicule.
(3) Dacă vehiculul nu este dotat cu lumini de avarie
sau acestea sunt defecte, conducătorul poate folosi, pe timpul
nopţii ori în condiţii de vizibilitate redusă, o lampă portativă
cu lumina galbenă intermitentă, care se instalează la partea din
spate a vehiculului.
(4) Se interzice folosirea triunghiurilor
reflectorizante sau a luminilor de avarie în mod nejustificat sau
pentru a simula o rămânere în pană în locurile unde oprirea ori
staţionarea sunt interzise.
(5) În cazul căderii din vehicule, pe partea
carosabilă, a încărcăturii sau a unei părţi din aceasta, care
constituie un obstacol ce nu poate fi înlăturat imediat,
conducătorul este obligat să-l semnalizeze cu unul din mijloacele
prevăzute la alin. (1) – (3).
Art. 157. – (1) Remorcarea unui autovehicul se
face cu respectarea următoarelor reguli:
a) conducătorii autovehiculelor trăgător şi,
respectiv, remorcat, trebuie să posede permise de conducere valabile
pentru categoriile din care face parte fiecare dintre autovehicule;
b) autovehiculul trăgător să nu remorcheze un
autovehicul mai greu decât masa lui proprie, cu excepţia cazului
când remorcarea se efectuează de către un autovehicul destinat
special depanării;
c) remorcarea trebuie să se realizeze prin intermediul
unei bare metalice în lungime de cel mult 4 m. Autoturismul al cărui
mecanism de direcţie şi sistem de frânare nu sunt defecte poate fi
remorcat cu o legătură flexibilă omologată, în lungime de 3 - 5
m. Bara sau legătura flexibilă trebuie fixată la elementele de
remorcare cu care sunt prevăzute autovehiculele;
d) conducătorul autovehiculului remorcat este obligat
să semnalizeze corespunzător semnalelor efectuate de conducătorul
autovehiculului trăgător. Atunci când sistemul de iluminare şi
semnalizare nu funcţionează, este interzisă remorcarea acestuia pe
timpul nopţii şi în condiţii de vizibilitate redusă, iar ziua
poate fi remorcat dacă pe partea din spate are aplicată inscripţia
„Fără semnalizare”, precum şi indicatorul „Alte pericole”.
(2) Dacă remorcarea se realizează prin suspendarea cu
o macara sau sprijinirea pe o platformă de remorcare a părţii din
faţă a autovehiculului remorcat, atunci în acesta nu trebuie să
se afle nici o persoană.
(3) Se interzice remorcarea unui autovehicul cu două
roţi cu sau fără ataş, a autovehiculului al cărui sistem de
direcţie nu funcţionează sau care nu este înmatriculat ori
înregistrat sau când drumul este acoperit cu polei, gheaţă sau
zăpada. Se interzice şi remorcarea a două sau mai multe
autovehicule, a căruţelor, a vehiculelor care în mod normal sunt
trase sau împinse cu mâna ori a utilajelor agricole.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3) se
permite remorcarea unui autovehicul al cărui sistem de direcţie nu
funcţionează numai în cazul când remorcarea se realizează prin
suspendarea roţilor directoare ale autovehiculului remorcat cu o
macara sau sprijinirea roţilor directoare ale autovehiculului
remorcat pe o platformă de remorcare.
(5) Conducătorul poate împinge sau tracta, cu propriul
autovehicul, în situaţii deosebite, pe distanţe scurte, un alt
automobil pentru a-i pune motorul în funcţiune sau pentru a efectua
scurte manevre, fără a pune în pericol siguranţa deplasării
celorlalţi participanţi la trafic.
§ 12. Zona rezidenţială şi pietonală
Art. 158. – (1) În zona rezidenţială,
semnalizată ca atare, pietonii pot folosi toată lăţimea părţii
carosabile, iar jocul copiilor este permis.
(2) Conducătorii de vehicule sunt obligaţi să circule
cu o viteză de cel mult 20 km/h, să nu staţioneze sau să parcheze
vehiculul în afara spaţiilor anume destinate şi semnalizate ca
atare, să nu stânjenească sau să împiedice circulaţia
pietonilor chiar dacă, în acest scop, trebuie să oprească.
Art. 159. – În zona pietonală,
semnalizată ca atare, conducătorul de vehicul poate intra numai
dacă locuieşte în zonă sau prestează servicii publice „din
poartă în poartă” şi nu are altă posibilitate de acces. Acesta
este obligat să circule cu viteza maximă de 5 km/h, să nu
stânjenească sau să împiedice circulaţia pietonilor şi, dacă
este necesar, să oprească pentru a permite circulaţia acestora.
SECŢIUNEA a 4-a
Reguli pentru alţi participanţi la trafic
§ 1. Circulaţia bicicletelor şi a mopedelor
Art. 160. – (1) Bicicletele şi
mopedele, atunci când circulă pe drumul public, trebuie conduse
numai pe un singur rând.
(2) Persoanele care nu posedă permis de conducere pot
conduce mopede pe drumurile publice numai dacă fac dovada că au
absolvit un curs de legislaţie rutieră în cadrul unei unităţi
autorizate de pregătire a conducătorilor de autovehicule.
(3) Dacă pe direcţia de deplasare există o pistă
pentru biciclete, semnalizată ca atare, conducătorii vehiculelor
prevăzute la alin. (1) sunt obligaţi să circule numai pe această
pistă. Se interzice circulaţia altor participanţi la trafic pe
pista pentru biciclete.
(4) Se recomandă ca, în circulaţia pe drumurile
publice, biciclistul să poarte casca de protecţie omologată.
Art. 161. – (1) Se interzice
conducătorilor de biciclete sau mopede:
a) să circule pe sectoarele de drum semnalizate cu
indicatorul având semnificaţia „Accesul interzis bicicletelor”;
b) să înveţe să conducă biciclete sau mopede pe
drumurile intens circulate;
c) să circule pe trotuare, cu excepţia cazului când
pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;
d) să circule fără a ţine cel puţin o mână pe
ghidon şi ambele picioare pe pedale;
e) să circule în paralel, cu excepţia situaţiilor
când participă la competiţii sportive organizate;
f) să circule în timp ce se află sub influenţa
alcoolului, a produselor ori substanţelor stupefiante sau a
medicamentelor cu efecte similare acestora;
g) să se ţină de un vehicul aflat în mers ori să
fie remorcat de un alt vehicul sau împins ori tras de o persoană
aflată într-un vehicul;
h) să transporte o altă persoană, cu excepţia
copilului până la 7 ani, numai dacă vehiculul are montat în faţă
un suport special, precum şi a situaţiei când vehiculul este
construit şi/sau echipat special pentru transportul altor persoane;
i) să circule pe partea carosabilă în aceeaşi
direcţie de mers, dacă există o cale laterală, o potecă sau un
acostament practicabil, ce pot fi folosite;
j) să transporte sau să tragă orice fel de obiecte
care, prin volumul ori greutatea lor, stânjenesc sau periclitează
conducerea vehiculului ori circulaţia celorlalţi participanţi la
trafic;
k) să circule pe aleile din parcuri sau grădini
publice, cu excepţia cazurilor când nu stânjenesc circulaţia
pietonilor;
l) să circule pe timp de noapte sau când vizibilitatea
este redusă, fără să îndeplinească condiţiile prevăzute la
art. 14 şi 16;
m) să circule atunci când partea carosabilă este
acoperită cu polei, gheaţă sau zăpadă.
n) să circule cu defecţiuni tehnice la sistemele de
frânare sau cu un vehicul care nu este prevăzut cu avertizor sonor;
o) să traverseze drumurile publice, pe trecerile
destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe bicicletă sau
moped;
p) să circule pe alte benzi decât cea de lângă
bordură sau acostament, cu excepţia cazurilor în care, înainte de
intersecţie, trebuie să se încadreze regulamentar pentru
efectuarea virajului la stânga;
r) să circule fără a purta îmbrăcăminte cu
elemente fluorescent – reflectorizante, de la lăsarea serii până
în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă;
s) să conducă vehiculul fără a menţine contactul
roţilor cu solul.
(2) Pe timpul circulaţiei pe drumurile publice,
conducătorii de biciclete sunt obligaţi să aibă asupra lor actul
de identitate. iar, conducătorii de mopede sunt obligaţi să aibă,
în plus, certificatul de absolvire a cursurilor de legislaţie
rutieră şi certificatul de înregistrare a vehiculului.
§ 2. Însoţirea animalelor
Art. 162. – (1) Animalele de povară, de
tracţiune ori de călărie, precum şi animalele în turmă nu pot
fi conduse pe autostrăzi, pe drumurile naţionale, în municipii şi
oraşe, precum şi pe drumurile la începutul cărora există
indicatoare care le interzic accesul. Animalele de călărie
aparţinând poliţiei, jandarmeriei ori Ministerului Apărării pot
fi conduse pe drumurile publice din localităţi, atunci când
participă la executarea unor misiuni.
(2) Atunci când circulă pe drumurile publice pe care
le este permis accesul, turmele trebuie împărţite în grupuri,
bine separate între ele pentru a nu îngreuna circulaţia celorlalţi
participanţi la trafic, fiecare grup având cel puţin un
conducător.
(3) Atunci când sunt conduse pe drumul public,
animalele şi însoţitorii acestora trebuie să circule pe
acostamentul din partea stângă a drumului, în sensul de mers, iar
când acesta nu există, cât mai aproape de marginea din stânga a
părţii carosabile.
Art. 163. – (1) Conducătorul de animale de
călărie este obligat:
a) să conducă animalele astfel încât acestea să se
deplaseze pe acostament, iar în lipsa acestuia cât mai aproape de
marginea din partea dreaptă a drumului;
b) să nu lase animalele nesupravegheate pe partea
carosabilă sau în imediata apropiere a acesteia;
c) de la lăsarea serii până în zorii zilei, să
poarte îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante;
d) să traverseze drumul public prin locurile permise
pietonilor numai după ce s-a asigurat că o poate face fără
pericol.
e) să semnalizeze schimbarea direcţiei de mers spre
stânga prin ridicarea în plan orizontal a braţului stâng, iar
oprirea prin balansarea braţului drept;
(2) Persoanele care conduc animale izolate sau de povară
sunt obligate:
a) să se deplaseze pe acostament, iar în lipsa
acestuia, cât mai aproape de marginea din partea dreaptă a
carosabilului;
b) să conducă animalele numai pe partea din dreapta
lor, cu ajutorul unei legături care nu poate avea o lungime mai mare
de 2 metri;
c) să asigure deplasarea animalelor înşiruite şi
legate unul în spatele altuia;
d) de la lăsarea serii până în zorii zilei, să
poarte îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante;
e) să traverseze drumul public prin locurile permise
pietonilor, numai după ce s-a asigurat că o pot face fără
pericol.
(3) Deplasarea pe drumurile publice a unei turme se face
cu respectarea următoarelor reguli:
a) turma trebuie să aibă în faţă şi în spate câte
un conducător;
b) pe timpul nopţii sau în orice alte situaţii când
vizibilitatea este redusă, conducătorul care se află în faţa
turmei trebuie să aibă un dispozitiv cu lumină de culoare albă,
iar cel din spate un dispozitiv cu lumină de culoare roşie;
c) conducătorii turmei trebuie să ia măsurile
necesare ca, pe timpul deplasării pe drum, animalele să nu
împiedice circulaţia celorlalţi participanţi la trafic;
d) animalele trebuie conduse la pas, pe acostament sau,
în lipsa acestuia, cât mai aproape de marginea părţii carosabile,
astfel încât să nu ocupe mai mult de jumătate din lăţimea
sensului de mers;
e) la intersecţii, precum şi atunci când traversează
drumul, conducătorii turmei trebuie să acorde prioritate de trecere
vehiculelor cu care se intersectează;
f) în deplasarea pe drumurile pe care le este permis
accesul, conducătorii turmei sunt obligaţi să nu lase animalele
nesupravegheate.
§ 3. Circulaţia vehiculelor cu tracţiune
animală
Art. 164. – Pe drumurile pe care le este
permis accesul, vehiculele cu tracţiune animală trebuie să fie
conduse pe acostament sau, în lipsa acestuia, cât mai aproape de
marginea din dreapta a părţii carosabile.
Art. 165. – (1) Conducătorul
vehiculului cu tracţiune animală este obligat:
a) să aibă asupra lui actul de identitate,
certificatul de înregistrare, iar pe vehicul montate plăcuţele cu
numărul de înregistrare;
b) să conducă animalele astfel încât acestea să nu
constituie un pericol pentru el şi ceilalţi participanţi la
trafic;
c) să nu oprească sau să staţioneze pe partea
carosabilă a drumului public;
d) pe timpul opririi sau staţionării pe acostament sau
în afara părţii carosabile, animalele trebuie să fie legate
astfel încât acestea să nu poată intra pe partea carosabilă;
e) să nu conducă vehiculul când se află sub
influenţa alcoolului, a produselor sau substanţelor stupefiante ori
a medicamentelor cu efecte similare acestora;
f) să semnalizeze schimbarea direcţiei de mers cu
braţul şi să se asigura că din faţă sau din spate nu circulă
vehicule cărora le poate pune în pericol siguranţa deplasării;
g) de la lăsarea serii până în zorii zilei sau
atunci când vizibilitatea este redusă, să nu circule pe drumurile
publice fără a purta îmbrăcăminte cu elemente
fluorescent-reflectorizante şi fără ca vehiculul să aibă la
partea din faţă un dispozitiv cu lumină albă sau galbenă, iar în
partea din spate un dispozitiv cu lumină roşie, amplasate pe
partea laterală stângă;
h) să nu părăsească vehiculul sau animalele ori să
doarmă în timpul mersului;
i) să nu transporte obiecte care depăşesc în lungime
sau în lăţime vehiculul, dacă încărcătura nu este semnalizată
ziua cu un steguleţ de culoare roşie, iar noaptea sau în condiţii
de vizibilitate redusă cu un dispozitiv fluorescent-reflectorizant,
montat în partea din spate a încărcăturii;
j) să nu circule cu animale care însoţesc vehiculul,
dacă acestea nu sunt legate de latura din dreapta a vehiculului sau
de partea din spate a acestuia, cât mai aproape de partea dreaptă.
Legătura nu trebuie să fie mai mare de 1,5 metri;
k) să nu pătrundă pe drumurile modernizate sau
pietruite cu roţile vehiculului murdare de noroi;
l) să nu transporte în vehicule persoane care stau în
picioare;
m) să nu abandoneze vehiculul pe drumurile publice.
(2) Conducătorul de trăsură care efectuează
transport public de persoane este obligat să circule în condiţiile
stabilite în licenţă de autoritatea competentă.
§ 4. Circulaţia pietonilor
Art. 166. – Pe timp de noapte, pietonul sau
persoana asimilată acestuia, care circulă pe partea carosabilă a
drumului, care nu este prevăzut cu trotuar sau acostamente, trebuie
să aibă aplicate pe îmbrăcăminte accesorii
fluorescent-reflectorizante sau să poarte o sursă de lumină,
vizibilă din ambele sensuri.
Art. 167. – (1) Se interzice pietonilor şi
persoanelor asimilate acestora:
a) să se angajeze în traversarea drumului public
atunci când se apropie un autovehicul cu regim de circulaţie
prioritară care are în funcţiune semnalele speciale de avertizare
luminoase şi sonore;
b) să traverseze partea carosabilă prin faţa sau prin
spatele vehiculului oprit în staţiile mijloacelor de transport
public de persoane, cu excepţia cazurilor în care există treceri
pentru pietoni, semnalizate corespunzător;
c) să prelungească timpul de traversare a drumului
public, să se oprească ori să se întoarcă pe trecerile pentru
pietoni care nu sunt prevăzute cu semafoare;
d) să traverseze drumul public prin alte locuri decât
cele permise;
e) să ocupe partea carosabilă în scopul împiedicării
circulaţiei;
f) să traverseze calea ferată atunci când barierele
sau semibarierele sunt coborâte ori când semnalul luminos sau
acustic interzic trecerea;
g) să circule pe pistele pentru biciclete, amenajate şi
semnalizate corespunzător.
(2) Se interzice oricărei persoane să efectueze acte
de comerţ pe partea carosabilă, pe acostament, pe trotuar, în
parcări ori în staţiile mijloacelor de transport public de
persoane.
Art. 168. – (1) Persoanele care se deplasează
pe drumul public formând un grup organizat, o coloană militară sau
un cortegiu trebuie să circule în formaţie de cel mult trei
şiruri, pe partea dreaptă a carosabilului, în sensul lor de mers,
ocupând cel mult o bandă de circulaţie.
(2) De la lăsarea serii şi până în zorii zilei,
precum şi ziua, în condiţii de vizibilitate redusă persoanele
care se află în faţa şi în spatele şirului dinspre axa
drumului, trebuie să aibă o sursă de lumină de culoare albă,
respectiv roşie, care să fie vizibile pentru ceilalţi participanţi
la trafic. Persoanele care formează şirul dinspre axa drumului
trebuie să aibă aplicate pe îmbrăcăminte elemente
fluorescent-reflectorizante.
(3) Conducătorii de grupuri organizate, de coloane
militare sau de cortegii sunt obligaţi să supravegheze permanent
deplasarea acestora pe drumurile publice, pentru a nu stânjeni
circulaţia vehiculelor.
(4) Se interzice persoanelor care formează o coloană
militară să meargă în cadenţă la trecerea peste poduri.
SECŢIUNEA
a 5-a
Circulaţia
pe autostrăzi
Art. 169. – (1) Conducătorii de autovehicule
care intră pe autostrăzi folosind banda de intrare (de accelerare)
trebuie să cedeze trecerea autovehiculelor care circulă pe prima
bandă a autostrăzilor şi să nu stânjenească în nici un fel
circulaţia acestora.
(2) Conducătorii care urmează să părăsească
autostrada sunt obligaţi să semnalizeze din timp şi să se
angajeze pe banda de ieşire (de decelerare).
Art. 170. –Circulaţia autovehiculelor
destinate transportului public de persoane sau de mărfuri se
desfăşoară pe banda din partea dreapta a autostrăzii, cu excepţia
cazului în care se efectuează depăşirea sau semnalizarea rutieră
existentă instituie o altă reglementare de utilizare a benzilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu